1.10.2004 21:30

Alkuperäinen nimi:Hidalgo
Valmistusvuosi:2004

Viggo M suoriutui loistavasti roolistaan TSH-elokuvissa ja miehelle sateleekin varmasti muutaman seuraavan vuoden ajan käsikirjoituksia luettavaksi jos jonkinlaiseen elokuvaan. Miehen itsensä kannalta hyvä asia, koska saa hankittua leivän päälle muutakin kuin ylähuulensa, mutta ei niin hyvä meidän katsojien osalta, koska mies ei osaa näytellä.

Viggo esittää tässä länkkäritarinassa lehmipaimenta, joka nuoruusvuosina oli kovan luokan kilparatsastaja. Nyt mies on ratkennut ryyppäämääm ja esiintyy umpihumalaisena ratsumiehenä sirkuksessa. Miehen hevostaitajan maine on kuitenkin levinnyt Amerikasta arabimaihin saakka ja eräs sheikki haastaa Viggon ja Hidalgon (se juokseva meetwursti) kisaan taistelemaan maailman nopeimman ja parhaan hevosen tittelistä. Kisa juostaan lähi-idän alueella ja matkaa on hulppeat 3000 mailia.

Koppoti koppoti koppoti muuu. Siinäpä päälimmäiset tuntemukset tästä elokuvasta. En tiennyt elokuvasta oikeastaan mitään etukäteen, mutta jotenkin tämä tuntui laimealta tekeleeltä. Alussa jo haukuin Viggon, joten haukutaan tässä samalla käsikirjoittaja (vaikka ilmeisesti perustuikin jonkinlaiseen tositarinaan) ja muut näyttelijät. Viggo veti roolinsa laimeasti ja muut taas yrittivät niin paljon että silmiä särki sitä katsellessa.

Jos tykkää hevosista, elokuva voi jollakin tasolla koskettaa. Ei minua. Jos tykkää länkkäreistä, tämä on pettymys. Niin minullekin. Jos Viggo oli komea ja mahtava ja loistava jne TSH:ssa, niin ”se oli silloin se”. Juonesta… niin joo, mikä se olikaan ?

Arvosteltu: 01.10.2004