Vähän liian ontto, mutta muuten loistava supersankarielokuva!

16.5.2017 21:07

Olen jonkinlainen supersankarielokuvien ystävä ja olen katsonutkin yleensä kaikki Marvelin elokuvat. Iron Man, Captain America: Civil War ja Captain America: The Winter Soldier ovat kohonneet Marvel-elokuvissa korkeimmalle tähän asti ja kaikista supersankarielokuvista paras on vielä tällä hetkellä Christopher Nolanin (mahtava ohjaaja) vuonna 2008 Yön Ritari. Oli siis ihme etten ollut nähnyt tätä yli miljardin tuottanutta ja Marvel Cinematic Universen kuudennetta leffaa The Avengersia, joka alkoi pikku hiljaa hävettää. Päätin katsoa tämän ja en ole aivan varma vastasiko tämä odotuksiani, mutta huono elokuva ei ainakaan ole kyseessä. Sen voin sanoa!

Juonella ei ole mitään väliä, koska se on todella mitään sanomaton, mutta kerrataan se vielä: Lokilla on armeija. Nick Furylla on Kostajat. Räiskis! Paiskis! Onnellinen loppu.

Ulkoapäin elokuva näyttää upealta, mutta sisältö ei niinkään. Onttous sisältä on elokuvan heikoin puoli. Musiikki onneksi pelittää ja ohjaus on hyvää. Valmisteluja Kostajat tiimiin ei tarvitse hirveästi tehdä, koska ne on tehty jo aiemmissa Marvelin tuotannoissa. Näyttelijät ja hahmotkin ovat mielenkiintoisia melkeinpä kaikki. Lisäksi elokuva on onnistunut tuomaan hahmot kokoon ilman mitään ongelmia ja vieläpä ihan tyylikkäästi. Jonkin sortin uusi merkkiteoshan on kyseessä.

Robert Downey Jr. tekee porukasta parhaimman roolisuorituksen tuttuna Iron Manina. Kapua näyttelevä Chris Evans on ihan ok roolissaan ja samoin myös Chris Hemsworth. Scarlett Johanssonin Mustaleski on myös hyvä hahmo elokuvassa. Mark Ruffalo ja Samuel L. Jackson ovat myös tekemässä ihan mukiinmeneviä roolisuorituksia. Valitettavasti elokuvan pahis eli Loki, jota näyttelee Tom Hiddleston on hyvä pahis, mutta huonosti käsikirjoitettu. Loki jää pahasti sankareiden varjoon ja ei ole loppujen lopuksi hirvittävän kiinnostava hahmo. Onneksi vuonna 2011 ilmestyneessä Thorissa Hiddlestonin hahmo oli isommassa roolissa.

Supersankarielokuvat ovat tämän sukupolven uusi kultakaivos, jotka pitää arvostella omassa genressään. Joko niistä tykkää tai sitten ei. Itse diggaan, vaikka hieman erilaista matskua onkin yleensä luvassa katsoessa tälläistä elokuvaa. Jatko-osa on nimeltään Avengers: Age of Ultron ja sehän ilmestyi vuonna 2015. Age of Ultron on aika samanlaista tavaraa kuin tämä, vaikka siinä monet asiat olivat vähän eritavalla kuin sarjakuvissa. Marvel Cinematic Universe on suuri elokuvasarja mikä pitää sisällään hyviä ja ei niin hyviä elokuvia, joista Avengers kuuluu positiiviseen puoleen. Marvel-elokuvana melkein täydellinen, mutta elokuvana hieman heikko. Jokatapauksessa viihdyttävä kokonaisuus!

Arvosteltu: 16.05.2017