Trilogian viimeisin osa on aina se huonoin. Näin on nytkin.

12.10.2008 14:35

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Spider-Man 3
Valmistusvuosi:2007

Hämiksellä/Peter Parkerilla (Tobey Maguire) menee hyvin. New York ihailee häntä, Parkerin ja Mary Janen (Kristen Dunst) suhde kukoistaa ja Hämähäkkimies osaa nyt täydellisesti käsitellä voimiaan…Kunnes Harry Osborn (James Franco) pääsee käsiksi kuolleen isänsä, joka tunnettiin ennen nimellä Vihreä Menninkäinen, laitteistoon. Harry hautoo kostoa Peteriä vastaan. Hämis saa toisenkin vastustajan, Flint Marcon (Haden Church), joka muuttui erään kokeen vaikutuksesta Hiekkamieheksi. Tilaa on vielä neljännellekin osapuolelle, kun maahan iskeytyneestä meteoriitista tulee ulos mustaa mönjää, joka muuttaa kantajansa pahaksi.

Supersuosittu ohjaaja Sam ”Evil Dead” Raimi ohjasi vuonna 2002 ensimmäisen Spider-Man filmatisoinnin. Filkka oli suuri menestys lippuluukuilla, joten Raimi päätti vääntää Spider-Manista kokonaisen trilogian. No, kuten me kaikki tiedämme, tai ainakin suurin osa tietää, trilogian viimeisin osa on aina se huonoin. Näin on nytkin. Juonessa olisi ollut paljon pontetiaali, mutta elokuvan keskipaikkeilla juoni rupeaa huolestuttavasti poukkoilemaan minne sattuu, kun keitokseen sekoitetaan pientä kolmiodraamaa. Näyttelijät ovat ihan hyviä ja sopivat rooleihinsa. Tosin Tobey Maguire ei ole enää niin nössömäinen kuin ennen ja hän on muutenkin muuttanut roolihahmonsa kovemmaksi hepuksi. Pahiksia on tällä kertaa kolme: Hiekkamies, Vihreä Menninkäinen II ja Venom. Hahmot ovat erittäin mielenkiintoisia ja näyttelijätkin on valittu superroistojen rooliin hyvin.

Kamppailut ovat näyttäviä ja niissä hyödynnetään hahmojen erikoiskykyjä hyvin. Valitettavasti toimintaa on liian vähän, vaikka kyseessä onkin melko pitkä elokuva. Toiminnan puutteen takia elokuva on vähän liiankin pitkästyttävä.

Yhteenveto: Spider-Man 3 esittelee uusia ja mielenkiintoisia pahiksia, taistelukohtaukset ja erikoistehosteet ovat näyttäviä, näyttelijöissä ei ole pahemmin vikaa, mutta juoni on tylsä ja elokuvaa on liian paljon pitkitetty.

Sam Raimin mukaan Hämis nähtäisiin vielä ainakin kolmessa elokuvassa. Minun mielestäni ei enää kannattaisi vääntää enemäpää Hämiksiä. Joten eiköhän jätetä Spider-Man lepäämään rauhassa.

Arvosteltu: 12.10.2008