Tottakai lopussa machoillaan hävittäjän kanssa, mutta se kuuluu asiaan.

24.5.2003 12:35

Alkuperäinen nimi:Firefox
Valmistusvuosi:1982

Itse olen aina pitänyt Clint Eastwoodin elokuvista, ja arvostan miestä syvästi vieläkin. Eli nyt kun meikäläinenkin pystyy katselemaan DVD:tä kotona, oli aika ostaa ensimmäiset kiekot. No, kaupassa oli suosikkini eli Eastwoodin elokuvia halpaan hintaan. Ostin Armottoman, ja seuraavana päivänä Firefoxin. Erona oli se, että Firefoxia en ollut nähnyt, enkä siis tiennyt mihin rahani heitän.

Neuvostoliitossa kehitetään huippunopea hävittäjä, MIG-31, joka parhaimmillaan lentää ääntäkin nopeammin. Lentäjä pystyy laukaisemaan hävittäjän raketit ja konekiväärit ajatuksenvoimalla, kunhan hän vain ajattelee venäjäksi ja pitää tietynlaista kypärää päässään (tyhmän kuuloista, tiedän, mutta leffassa se toimii). Länsi kokee tämän suurena uhkana, ja tarvitaan mies joka kävisi varastamassa koneen. Klassisesti, on vain yksi mies joka voisi soluttautua Moskovaan, murtautua sotilastukikohtaan, aiheuttaa kaaoksen ja paeta koneella. Majuri Gant (Eastwood), Vietnamin veteraani, joka asuu yksin maalla ja saa tuon tuostakin takautumia Vietnamista. Suostuttelun jälkeen hän on mukana.

Elokuva on realistisempi kuin uskaltaisi odottaa. Eastwood ei pistä lakkaamatta äijää nurin, eikä leffassa ole ollenkaan päätöntä ryntäilyä ja ampumista. Tottakai lopussa machoillaan hävittäjän kanssa, mutta se kuuluu asiaan, ja hienoilla erikoistehosteilla maustettuna katsojasta nuo kohtaukset tuntuvat siltä kuin olisi itse ”Firefoxin” kyydissä.

Sekoitetaan James Bond ja Top Gun elokuvien runko, ’80 luvun parhaat erikoistehosteet ja Clint Eastwood. Tuloksena on Firefox.

PS. Eastwood on itse ohjannut tämän, ja onnistunut ohjauksessaan hyvin. Samoin kuin taas kerran vähäpuheisessa päärolissaan.

Arvosteltu: 24.05.2003