Tapahtumat kiinnostavat enemmän ja enemmän sekä lopuksi kaikki huipentuu arvoisellaan tavalla.

1.1.2005 15:47

Alkuperäinen nimi:Il grande Silenzio
Valmistusvuosi:1968

Sergio Leone ei suinkaan ollut ainoa spaghettiwesternien ohjaaja, mutta hänen teoksensa ovat monin verroin tunnetumpia kuin saman genren muiden ohjaajien. Leonelle ihan varteenotettava kilpailija oli Sergio Corbucci. Suuri hiljaisuus poikkeaa siitä tutusta westernistä (johon minä olen tottunut) etenkin jo pelkästään tapahtumapaikkojen takia. Juoni, joka ei kovin erikoinen ole, sijoittuu vuoristoiseen ja lumiseen ympäristöön, jossa kaksi palkkionmetsästäjää ja rosvojoukko muodostavat ainekset leffalle. Elokuvan kaksi keskeisintä hahmoa ovat hiljainen palkkionmetsästäjä Silenzio (Trintignant) ja säälimätön Tigrero (Kinski). Silenziossa on havaittavissa niitä maneereita, joita Clint Eastwood myöskin harrastaa – Hän on yksinäinen, hiljainen mies, joka on armoton ampuja.

Suuri hiljaisuus liikkuu sutjakasti eteenpäin, eikä laahaile yhdessäkään kohtaa. Paukuttelukohtaukset toteutetaan nopeasti, väkivalta on raakaa ja tarina traaginen. Klaus Kinski nousee koko poppoon karismaattisimmaksi tyypiksi ja voitanee väittää, että hänen roolisuorituksensa on ikimuistoinen. Mitä tulee itse ohjaajaan, niin kyllä Corbuccilla ote on kunnossa. Suurin ero Corbucciin ja Leoneen on se, että Leonen elokuvat ovat tunnelataukseltaan eri luokkaa (pitkät kohtaukset, lähikuvat) ja Corbuccilla taas puolestaan toteuttamistapa on brutaalimpi.

Corbucci on rakentanut elokuvan niin kuin ammattilainen elokuvan rakentaa. Tyyli on sellainen, että loppua kohti tapahtumat kiinnostavat enemmän ja enemmän sekä lopuksi kaikki huipentuu arvoisellaan tavalla. Synkkien ja toivottomien elokuvien ystävät nauttivat varmasti Suuresta hiljaisuudesta. Tunnelma on lohduton, juoni karkea, hahmot epätoivoisia. Hienoa työtä.

DVD:n julkaisija (Force Video?) on tehnyt ihan ok-työtä. Ekstroina web-linkki, vaihtoehtoinen loppu ja traileri. Ääniraita on italiaksi ja englanniksi, itse suosin italiaa ja tekstitys englanniksi, mutta dialogi on helppoa. DD 2.0.

nimimerkki: Viisas

Arvosteltu: 01.01.2005