Tämä pätkä on loistava päätös loistavalle trilogialle.

13.1.2010 16:24

Alkuperäinen nimi:Luftslottet som sprängdes
Valmistusvuosi:2009

Nähtyäni synkän ja mielenkiintoisen trillerin ”Miehet jotka vihaavat naisia” ja sen melkein yhtä hyvän jatko-osan ”Tyttö joka leikki tulella”, oli pakko käydä oikein teatterissa katsomassa trilogian päätöstä. Leffa ylitti kaikki odotukseni. Siinä on synkkyyttä ja mahtipontisuutta, mutta elokuva jaksaa loppuun asti kompastumatta siihen (ainakin suurimmaksi osaksi.)

Elokuva vie hyvin mielenkiintoisen tarinan loppuun, ja Lisbeth Salanderin (Jota Noomi Rapace upeasti esittää) synkän menneisyyden saloista paljastetaan loputkin. Elokuvan parhainta antia ovatkin hauskat oikeudenkäyntikohtaukset, sillä katsoja saadaan vedettyä täysin Salanderin puolelle ja on todella mukavaa katsoa kun hän saa oikeutensa ja ilkeillä psykiatreilla menee suu mutruun.

Elokuva jatkaa suoraan siitä, mihin edellinen elokuva loppui. Salander ja tämän isä, Alexander Zalatšenko viedään sairaalaan. Salanderia on ammuttu ja hänet on haudattu elävältä; toista on isketty kirveellä.
Nyt toimittaja Mikael Blomkvist omistautuu puhdistamaan Lisbethin maineen.

Tämä pätkä on loistava päätös loistavalle trilogialle. Olen havainnut ruotsalaiset rikos-trillerielokuvat oikein laadukkaiksi. Näyttelijätkin tekevät hyvää työtä. Musiikki on tunnelmallista, mutta alkaa käymään vähän tylsäksi jonkin ajan kuluttua.

Kannattaa katsoa.

Arvosteltu: 13.01.2010