Taistelukohtausten takia tätä voisi suositella action-faneille ja upean visuaalisen ilmeen takia kenelle vaan.

23.10.2004 16:14

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:十面埋伏
Valmistusvuosi:2004

Yimou Zhangin uusin wuxia-leffa on vihdoin täällä. Hänen edellinen saman genren projektinsa Hero oli niin loistava, että odotukset luonnollisesti olivat huipussaan tämän suhteen. Mukaan on taas saatu kourallinen kovan luokan tähtiä, mm. Takeshi Kaneshiro (Returner, Chungking Express), Andy Lau (Infernal Affairs, Fulltime Killer) sekä aina yhtä viehättävä Ziyi Zhang (Hero, Rush Hour 2). Voiko tämä siis edes olla huono?

Tarina saa alkunsa kun kansalliskaartin johtaja (Andy Lau) saa tiedon että paikallisen ilotalon leivissä on vaarallisen ‘house of flying daggers’–ryhmän jäsen, joka on sokea tyttö nimeltä Xiao-mei (Ziyi Zhang), eikä aikaakaan kun hän on jo telkien takana. Tytöstä ei kuitenkaan sellaisenaan ole hyötyä kenellekään, vaan häneltä yritetään saada tietoja hänen ryhmänsä sijainnista, sekä nykyisestä johtajasta. Perinteisin keinoin tietoja ei saada, mutta johtajalla on suunnitelma. Hän laittaa yhden vartijoistaan esittämään että tämä pelastaisi tytön, jonka seurauksena he pakenisivat ryhmän piilopaikkaan samalla paljastaen sen sijainnin. Vaan kaikki ei sitten menekään kuin pitäisi…

Elokuva kuuluu niin sanottuun wuxia-genreen, joka tarkoittaa Kiinalaista fantasia-elokuvaa jossa miekat viuhuvat tiuhaan tahtiin ja ihmiset tekevät hieman yliluonnollisia asioita, esimerkiksi lentävät. CGI-tehosteet ovatkin olleet lähes jokaisessa kohtauksessa tiuhaan käytössä näitä toteuttaessa, ja lopputulos on upeaa katseltavaa. Heron tapaan myös tämä elokuva suorastaan häikäisee uskomattoman kauniilla visuaalisella ilmeellään. Miekkoja kilistellään mitä upeimmissa maisemissa, mm. kuvan kauniissa vuoristossa ja tiheässä bambumetsässä, jotka mielestäni pieksevät kauneudellaan jopa Heron.

Elokuvan keskeisin teema on rakkaus, eli tietyllä tasolla kyse on puhtaasta romantiikkapläjäyksestä. Romanttinen elokuva höystettynä kuvankauniilla maisemmilla ja upeilla taistelukohtauksilla, tuo kuvaa elokuvaa erittäin hyvin. Vaikkei romanttiset kuviot kiinnostaisi, niin toki elokuva tarjoaa muutakin. Jo pelkästään hienojen taistelukohtausten takia tätä voisi suositella action-faneille, ja muutenkin upean visuaalisen ilmeen takia ihan kenelle vaan.

Itse pidin elokuvasta erittäin paljon, ihan kaikkien osa-aluidensa puolesta. House of Flying Daggers lunastaa kaikki odotukseni, vaikkei mistään Heron tasoisesta mestariteoksesta tällä kertaa olekaan kyse.

nimimerkki: Scuzzball

Arvosteltu: 23.10.2004