Rob on saanut hyvän, joskin hieman heikohkon elokuvan kokoon.

26.1.2009 21:05

Alkuperäinen nimi:The Bucket List
Valmistusvuosi:2007

Kaksi lempinäyttelijöistäni yhdistävä elokuva ei voi olla huono, eihän? Nyt tai ei koskaan oli mukava hyvän tuulen draamakomedia, mutta valitettavan ohut. On kuitenkin ilo katsoa Nicholsonia ja Freemania tekemässä sitä missä ovat parhaita: näyttelemässä.

Elokuva kertoo sairastuvalla tavanneista erilaisista miehistä. Toinen heistä on Edward Cole (Nicholson), joka omistaa kyseisen sairaalan ja on äärimmäisen rikas ja kyyninen vanhus. Toinen mies on perheellinen mekaanikko nimeltä Carter Chamers (Freeman). Molemmilla todetaan pahanlaatuinen syöpä, ja niin he saavat idean koota ns. Lusikkalistan (Bucket List), eli listan asioista, jotka haluavat kokea ennen kuolemaansa. Näin alkaa kahden erilaisen miehen sydäntälämmittävä ja kliseihkö seikkailu.

Minulla oli elokuvaa kohden suuret odotukset, eikä elokuva tavallaan ollut mikään pettymys. Toki aineksia olisi ollut paljon parempaankin, mutta Nyt tai ei koskaan on viihdyttävä draamakomedia, jonka parissa puolitoistatuntinen menee kuin siivillä. Pari asiaa kuitenkin häiritsivät, kuten äärimmäisen kliseinen ”pahan miehen elämänparannus”. Elokuva ei ole täydellinen, mutta kuitenkin ihan okei.

Ohjaajan pallilla istuu Rob Reiner, jonka aikaisemmista teoksista mainittakoon ainakin Piina ja Spinal Tap – hei, me rokataan. Rob on saanut hyvän, joskin hieman heikohkon elokuvan kokoon. Mutta pääosannäyttelijät Jack Nicholson ja Morgan Freeman onnistuvat rooleissaan. Varsinkin Jack on loistava Edwardina, jota ei voisi elämä oikeastaan vähempää kiinnostaa.

Nyt tai ei koskaan on ehdottomasti katsomisen arvoinen, mutta mahtavien elokuvakokemusten etsivät luultavasti pettyvät. Elokuva yrittää olla todella dramaattinen joissain kohdissa, mutta toimii paremmin miesten seikkailun komediallisissa hetkissä. Jos tulee vastaan, niin kannattaa katsoa.

Arvosteltu: 26.01.2009