Rajaton valta on jälleen rakennettu Clintin ikäkarisman varaan.

28.3.2002 13:15

Alkuperäinen nimi:Absolute Power
Valmistusvuosi:1997

Vanhentuva murtovaras näkee tahtomattaan kuinka USA:n pressa koittaa köyriä parhaimman (= rikkaimman) kaverinsa nuorta vaimoa. Touhu käy väkivaltaiseksi ja lopputuloksena on FBI:n pupettien lahtaama tyttö. Siinä lähtökohdat Rajaton valta -leffalle.

Clint aloitti omaan vanhenemiseen kohdistuvat sarkastiset leffat Armottomista. Mielestäni ne ovat toiseksi parhainta satoa Itäpuu-elokuvista. Alkuaikojen Magnum 44 ja vastaavat vievät voiton, mutta välivaiheen ihmeviritykset (sekin missä apina oli vastanäyttelijänä!) olivat surkuhupaisia lässähdyksiä. Rajaton valta on jälleen rakennettu Clintin ikäkarisman varaan. Ukkeli itse on leffan tuottaja ja ohjaaja. Rypyt naamassa lisääntyvät mutta oikealla asenteella homma toimii.

Leffan juoni ei sinänsä yllätä mutta perusleffana töllön ääressä viihtyy. Hyvää elokuvassa on tiukka ote, mutta asennevammaan ei ole varaa. Jenkkipressan sekoilut ja eläköityvän murtovarkaan taistelu valtaa vastaan eivät kestä syvällisempää pohdintaa, mutta eihän aina niin tarvitse ollakaan.
Keskikeppanapisteet leffalle.

Arvosteltu: 28.03.2002