Pituus on leffan kompastuskivi.

26.10.2004 18:20

Alkuperäinen nimi:JFK
Valmistusvuosi:1991

JFK perustuu tositapahtumiin. Kuten jo nimestä voi päätellä, elokuvassa tutkitaan Yhdysvaltojen presidentin John F. Kennedyn murhaa. Tässä esitellään yksi mahdollinen murhateoria. Sen todennäköisyyttä kuitenkin saavat katsojat itse pohtia. Elokuva herätti ilmestyessään paljon huomiota ja Kennedyn murhateoriat saivat aivan uusia ulottuvuuksia.

Elokuva alkaa lyhyellä esityksellä Kennedyn valtakaudesta. Sitten tullaan marraskuun 22. päivän kohtalokkaisiin tapahtumiin vuonna 1963. Tällöin Kennedy ammuttiin Dallasissa, Texasissa. Pian tämän jälkeen otettaan kiinni Lee Harvey Oswald -niminen mies. Häntä aletaan pitämään Kennedyn murhaajana. Jack Ruby-niminen poliisi kuitenkin ampuu pian hänet. Pian perustetaan ns. Warrenin komissio, joka alkaa tutkimaan Kennedyn murhaa. Kuitenkin piirisyyttäjä Jim Garrison ei kuitenkaan usko komission teoriaa ja alkaa tutkimaan itse murhaa.

Elokuva antaa aivan uuden näkökulman murhamysteeriin, joka on vaivannut ihmisiä jo vuosikymmeniä. Näyttelijät tekevät hyvää työtä ja käsikirjoitus on tehty hyvin. Elokuva kuitenkin kompastuu omaan pituuteensa. Tästä olisi saanut helposti tavaraa pois. Tässä täytyy myös olla skarppina, eikä tätä voikaan katsoa väsyneenä. Kuitenkin tätä elokuvaa ei kannata missata.

Arvosteltu: 26.10.2004