Nimekkään näyttelijäkaartin siivittämä vanhan koulukunnan salaliittotrilleri.

4.1.2013 23:16

Alkuperäinen nimi:Jack Reacher
Valmistusvuosi:2012

Lee Childin kirjoittamien jännitysromaanien keskushenkilö Jack Reacher nähdään ensimmäistä kertaa valkokankaalla Childin yhdeksännessä Jack Reacher One Shot-Tappaja romaaniin perustuvassa tarinassa. Loistavan Epäillyt trillerin ja Tom Cruisen tähdittämän sotatrillerin Operaatio Valkyrie käsikirjoittanut Christopher McQuarrie on kynäillyt Lee Childin One Shot-Tappaja romaanista yksinkertaisesti Jack Reacher-Tappajan jäjillä nimellä kulkevan trillerin ja päälle vielä istunut ohjaajan pallilla. Jack Reacherin rooliin valittu Tom Cruise on puolestaan aiheuttanut hieman närkästystä joissain piireissä, sillä Lee Childin romaanien henkilö on huomattavasti kookkaampi kuin Tom Cruise. Jack Reacher-Tappajan jäljillä on ollut myös esillä maailmalla ja suomessakin sattuneiden ampumistapausten vuoksi, sillä kyseisessä elokuvassa nähdään melko avoin ampumiskohtaus julkisella paikalla.

Armeijan tarkka-ampuja James Barr (Sikora) pidätetään viiden ihmisen kylmäverisestä ampumisesta julkisella paikalla Pittsburghissa. Barrin ainoa toive asianajajalleen Helenille (Pike) on, että mystinen Jack Reacher (Cruise) tulisi etsimään todisteita hänen syyttömyydestä. Tapausta tutkiva agentti Emerson (Oyelowo) ja syyttäjä Rodin (Jenkins) ovat puolestaan varmoja Barrin syyllisyydestä. Haamunlailla liikkuva entinen sotapoliisi Reacher on jo kovaa vauhtia penkomassa ystävänsä tapausta, mutta pian Reacher tajuaa olevansa mukana paljon tiukemmassa tapauksessa.

Jack Reacher-Tappajan jäljillä on viihdyttävä sekoitus dekkarihenkistä tutkinta-trilleriä ja tiukkaa aavistuksen 1980-1990-lukuken henkistä toimintatrilleriä. Kaikessa hiljaisuudessaan käynnistyvä joukkomurhakohtaus alussa näytetään melkein kuin olisi itse juoksemassa paniikissa luoteja pakoon ja kyseinen kohtaus tulee varmasti herättämään voikkaita reaktoita. McQuarrie kuljettaa tarinaansa tasaisella tahdilla eteenpäin, paljastain hiljalleen salaisuuden kerrallaan, mutta pistää välillä hanat kakkoon ja turpakäräjät pystyyn.

Jack Reacher-Tappajan jäljillä kuvaus muistuttaa yllättävän paljon Michael Mannin ohjaamia elokuvia ja audiovisuaalisesti tapaukseen on saatu mukavasti särmää. Varsinkin lopun komeassa kaivinkoneiden luona louhoksella käytävässä finaalissa on aste kunnollista äijä-meininkiä ilmassa. Vaikka Jack Reacher-Tappajan jäljillä onkin saanut rapakon takana PG-13-ratingin niin siitä huolimatta toimintakohtauksista on tehty välillä suhteellisen rankkoja, vaikka se veri hieman onkin leikattu pois kuvioista.

Tom Cruisen tulkitsema Jack Reacher on kuin sekoitus James Bondia, Jason Bournea ja Tompan itse esittämää Ethan Huntia. Reacher tykkää ratkoa pahimmat ongelmat väkivallalla ja nyrkeillä, mutta ei myöskään pelkää tarttua aseisiin. Cruise saa muutenkin hahmoonsa annoksen kylmää tunnetta, koppavuutta, mutta viiltävää tarkkaavaisuutta.

Sivurooleissa nähdään myös nimekästä sakkia. Jai ”Jack McClane” Courney on mainio täysin sekopäisenä ammattitappajana. McQuarrien huvittavin veto oli pistää legendaarinen elokuvaohjaaja Werner Herzoc pääpahiksen rikollisnero The Zecin rooliin. Vaikka Herzoc saakin ruutuaikaa vain maltillisesti, mutta hänen hahmonsa on sitäkin jäätävämpi. Richard Jenkins syyttäjä Rodinina ja David Oyelowo agentti Emersonina tekevät myös pätevät roolit. Rosamund Pike hoitaa myös toimivasti oikeutta haluavan juristin roolin. Robert Duvall piipahtaa kuvissa Reacherin ystävänä ampumaradan omistavana Cashina. Lee Child tekee hauskan cameo-esiintymisen yhtenä poliisina.

Kokonaisuutena Jack Reacher-Tappajan jäljillä on nimekkään näyttelijäkaartin siivittämä vanhan koulukunnan salaliittotrilleri. Viihdyttävän vaikuttavalle Jack Reacherille saattaa tulla jatkoakin, sillä ainakin Lee Childilla tarinoita siiheen riittää.

Arvosteltu: 04.01.2013