13.3.2004 11:58

Alkuperäinen nimi:Planes, Trains & Automobiles
Valmistusvuosi:1987

Neal Page (Steve Martin) aikoo lähteä kiitospäiväksi kotiin Chicagoon. Lumimyrsky estää häntä lentämästä ja hän tapaa matkallansa todelliseksi riesaksi osoittautuvan miehen, Delin (John Candy). Yhdessä he joutuvat mitä kummallisempiin tilanteisiin.

John Hughes osaa ohjata räävittömän hauskoja komedioita. Tässä on todiste siitä. Vitsejä revitään miesten erilaisuudesta ja uskomattomista tilanteista. Aina ei tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, kun miehet joutuvat kärsimään. Tällainen huumori iskee minuun aivan täysillä. Alapääjuttujakaan ei ole tällä kertaa paljon mukana, mutta silti homma naurattaa. Monta kertaa tämän pystyy varmasti katsomaan. Tämänlaiset ”katastrofielokuvat” jaksavat aina viihdyttää.

Jo kuollut John Candy saa revitellä oikein kunnolla ja hän näyttääkin taitonsa höpöttävänä Delinä. Steve Martin on yksi suurista suosikkikoomikoistani. Tässä hän pystyy hyvin näyttelemään hermonsa menettävää Nealia, jolla on silti sydän paikallaan. John Hughes on tehnyt elokuvasta hauskan, vauhdikkaan ja lämminhenkisen.

Suosittelen tätä kaikille, jotka pitävät hyvistä komedioista. Draamakohtauksiakin on mukana, mutta ne on erittäin hyvin liitetty elokuvaan. Yleensä ylimääräiset draamakohtaukset pilaavat hyvän komedian, mutta tässä se on päinvastoin. Jos Nuija ja Tosinuija tai Faijalla hommat hanskassa kolahtivat, niin tässä on sopiva komedia sinulle. Mikään ihan täydellinen tämä ei ole, mutta ihan hilpeällä päällä tämä pitää koko kestonsa ajan.

Arvosteltu: 13.03.2004