Menee jonkinlaisena viihteenä, mutta suosittelen ennemminkin ykkösosaa.

30.9.2008 15:42

Alkuperäinen nimi:Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest
Valmistusvuosi:2006

Elizabeth Swanin (Keira Knightley) ja Will Turner (Orlando Bloom) ovat menossa naimisiin, mutta sitten tuleekin pieni este. Ekassa osassa nähty kommondori James Norrington on eronnut virasta ja hänen tilalleen on tullut lordi Cuttler Beckett (Tom Hollander), joka tuomitsee Willin ja Elizabethin tyrmään, koska he ovat aiemmin auttaneet Jack Sparrowta (Johnny Depp). Kuitenkin Will voi estää häntä jä hänen morsiantaan joutumasta tyrmään jos hän hakee Becketille Jackin kompassin. Will lähtee hakemaan sitä, mutta soppaa sekoittaa vielä Davy Jones, Lentävän Hollantilaisen kapteeni miehistöineen.

Pirates of the Caribbean: Mustan Helmen kirous oli sellainen kassamenestys, että pitihän sillekin vääntää pakollinen jatko-osa rahan kiilto silmissä. Enkä ollenkaan ihmettele, koska tuottajana häärii Buckheimerin Jere (mm. Beverly Hills Kyttä, TV-sarja CSI ja koko POTC-sarja). Ensinnäkään, leffa ei yllä läheskään samalle tasolle Mustan Helmen Kirouksen kanssa. Toiseksi, loppuratkaisu oli todella, todella typerä ja koko elokuvakin jäi ikävästi kesken, vaikka kestoa onkin runsaat kaksi- ja puolituntia. Leffan pelastaakin sen hyvät näyttelijät ja koomisuus. Näyttelijätyö pysyy suunnilleen samalla tasolla kuin ykkösessäkin, eli hyvänä…paitsi Bloomin osalta. Johnny Depp loistaa jälleen ilmiömäisesti näyttelijän lahjoillaan.

Ei Pirates of the Caribbean: Kuolleen Miehen Kirstu kuitenkaan mikään pohjanoteeraus ole. Kyllä tämä jonkunlaisena viihteenä menee, mutta suosittelen ennemminkin ykkösosaa. Ykkösen juonikin kannattaa tietää, että tietää edes mistä lähdetään.

Arvosteltu: 30.09.2008