10.10.2005 18:59

Alkuperäinen nimi:The Birds
Valmistusvuosi:1963

Melanie Daniels (Tippi Hedren) tapaa San Franciscossa lakimiehen, Mitch Brennerin (Rod Taylor), josta Melanie kiinnostuu. Mitch lähtee Bodega Bayhin ja Melanie seuraa häntä yllättääkseen hänet. Yhtäkkiä Melanien kimppuun hyökkää lokki haavoittaakseen häntä. Mitch ja Melanie tutustuvat paremmin Bodega Bayssa, jossa on myöhemmin satoja lintuja, jotka hyökkäävät ihmisten kimppuun eikä kukaan tiedä miksi.

Linnut -elokuvan tekeminen kesti kolme vuotta ja se oli vaativa myös näyttelijöille. Kuvauksissa käytettiin oikeita lintuja, koulutettuja lintuja ja tekolintuja. Elokuva alkaa rauhallisissa merkeissä ja sama meininki kestää melko pitkään, kunnes kaikki kääntyy päälaelleen. Lintuja edeltävässä elokuvassa Psykossa käytettiin Bernard Herrmannin jännittävää musiikkia, mutta lähes täydellinen hiljaisuus toimii vähintään yhtä hyvin.

Levyltä löytyvä 79 minuutin dokumentti elokuvan tekemisestä kannattaa ehdottomasti katsoa, koska sen avulla ymmärtää kuinka vaikea ja upea elokuva on kyseessä. Linnut on teknisesti vaativin Hitchcockin elokuvista ja se lasketaan ehdottomasti yhdeksi hänen mestariteokseksi. Psyko ja Linnut todistaa, että Hitchcockista olisi ollut myös kauhun mestariksi. Suosittelen kaikille.

nimimerkki: Joey

Arvosteltu: 10.10.2005