Karu mutta totuudenmukainen kuvaus venäläisen mafian häikäilemättömyydestä ja raakuudesta.

29.6.2008 18:48

Alkuperäinen nimi:Eastern Promises
Valmistusvuosi:2007

Elokuva alkaa kun venäläinen Tatjana synnyttää tytön ja kuolee synnytyksessä. Kätilö Anna(Naomi Watts) haluaa auttaa tyttöä, mutta saa venäjän mafian peräänsä.

Elokuva on raaka kuvaus venäjän mafiasta. Tappoa, väkivaltaa ja prostituootiota. Elokuvaa ei todellakaan suositella herkille katsojille ja suomessakin kanteen lätsäistiin oikeudenmukaisesti K-18 leima.

Viggo Mortensen palaa valkokankaalle menestyksekkään TSH-trilogian jälkeen raakalaismaisena mafian kuljettajana joka alkaa kuitenkin loppua kohti rakentaa erikoista suhdetta Annaan ja Christine vauvaan. Myös Naomi Watts vetää hyvän roolisuorituksen orpoa lasta hoitavana kätilö Annana. Kohtuullisen tuntematon Armin Mueller-Stahl tekee loistavan suorituksen säälimättömänä mafiapomona joka on valmis ilmiantamaan jopa oman poikansa, jotta säilyy itse turvassa.

Kliseet (esim. suihkutappelukohtauksessa miehelle on isketty puukko rintaan mutta pystyssä vain pysytään.) ja muiden näyttelijöiden hienoinen alisuorittaminen vievät tältä loistavasti tehdyltä mafiakuvalta puoli lättyä.

Suosittelen tosiaankin katsomaan, jännitys pitää otteessaan koko puolitoistatuntisen. Hyvää viihdettä jota ei todellakaan luokitella aivot narikkaan osastolle joten aivot kantsii pitää katsoessa mukana.

Arvosteltu: 29.06.2008