13.11.2004 12:07

Alkuperäinen nimi:Unbreakable
Valmistusvuosi:2000

Kuudes aisti oli jättimenestys, eli Shyamalan saattoi jatkaa elokuvien tekoa tutulla turvallisella reseptillä. Shyamalan käyttää tässä samaa jännityksen ja draaman sekoitusta kuin Kuudennessa aistissakin. Tässä on myös kaikki muutkin miehen ohjaustöiden ominaispiirteet mukana, tekeehän Shyamalan itse tekee tässä pienen cameo-roolinkin. Unbreakablen piti alun perin olla trilogian ensimmäinen osa, mutta elokuvan vaisun menestyksen vuoksi tämä jäi ilman jatko-osia. Unbreakable sai aikoinaan harmillisen vähän huomiota, sillä tämä on varmasti Shyamalanin paras elokuva, ainakin toistaiseksi.

Vuonna 1961 eräs nainen synnyttää pojan. Itse synnytys onnistuu hyvin, mutta lapsen jalat ja kädet ovat poikki. Vuosia myöhemmin urheilustadionin vahtimestari David Dunn (Bruce Willis) matkustaa junalla. Juna joutuu onnettomuuteen ja 177 ihmistä kuolee. Vain David jää henkiin. Hän ei saa naarmun naarmua. Sarjakuvien keräilijä Elijah Price (Samuel L. Jackson) saa selville Davidin selviytymistarinan ja ottaa mieheen yhteyttä. Hauraista luista kärsivällä Elijahilla on oma teoriansa Davidin haavoittumattomuudesta. David yrittää puolestaan pitää perhettään kasassa. Hänen poikansa Joseph (Spencer Treat Clark) pitää isäänsä jonkinlaisena supersankarina.

Shyamalan on saanut tähän mukaansa ihan mukavasti tunnettuja näyttelijöitä. Bruce Willis ja Samuel L. Jackson ovat näytelleet jo aiemmin yhdessä Pulp Fictionissa. Myöskin Davidin vaimoa Audreyta näytellyt Robin Wright Penn muistetaan paremmin Forrest Gumpista. Kaikki tekevät hyvää työtä, joskin Josephin hahmoon jäi vähän statistin tuntua.

Unbreakable on todella hieno leffa. Jos pidit Kuudennesta aistista niin pidät tästäkin. Elokuva pitää otteessaan loppuun asti ja loppuratkaisu on yllätyksellinen. Juoni on vahvasti yhden jujun varassa, mutta kyllä tämä useamman katselukerran kestää.

Arvosteltu: 13.11.2004