Ja taas Buckheimerin Jere rahastaa meitä katsojia loppumattomilta tuntuvilla jatko-osilla.

3.10.2008 16:32

Juoni on melkoisen epäselvä ja täynnä aukkoja, minkä takia katsoja putoaa välillä kärryiltä (tai ainakin itse putosin), mutta yritän parhaani mukaan selostaa sen. Jack Sparrow (Johnny Depp) on joutunut Davy Jonesin ”luokkuun”. Elizabeth Swan (Keira Knightley), Barbossa (Geoffrey Rush) ja Will Turner (Orlando Bloom) alkuperäisine- ja Sao Fengin miehistöineen pelastamaan Jackia. Jack on nimittäin yhdeksäs merirosvopäälikkö, ja hänet aiotaan hakea merirosvojohtajien kokoukseen, koska Lordi Cuttler Beckett (Tom Hollander) on saanut tarpeekseen merirosvoista ja aikoo tehdä heistä lopullisesti selvää.

Noniin, ja taas Buckheimerin Jere rahastaa meitä katsojia loppumattomilta tuntuvilla jatko-osilla. Tällä kertaa luvassa on melkein kolmen tunnin pituinen pätkä. Näyttelijätyöstä ei voi sanoa juuta eikä jaata. Orlando Bloom ei oikein vakuuta, ja on Keira Knightleynkin taso jo laskenut, mutta loppujen lopuksi hän vetää roolin ihan kunniallisesti. Geoffrey Rushin suoritus on samaa tasoa kuin ykkösessä. Mutta kukapa se suoriutuu parhaiten? Yllätys yllätys – Johnny Depp. Hän selvästikin suoriutuu roolista kuin roolista. Deppin murjaisemat vitsit naurattavat oikein kunnolla.

Kuten kaikkien trilogioiden päätösosassa, on tässäkin, todella näyttävä lopputaistelu. Toiminta jo koomisuus on sulautettu tässä puolen tunnin pituisessa lopputaistelussa yhteen niin hyvin, että ihan vatsaa vääntää. Kyseinen kohtaus pelastaakin Deppin lisäksi paljon.

Kaikista vioistaan huolimatta Pirates of the Caribbean: Maailman Laidalla on paljon parempi kuin edellinen osa. Huhujakin liikkuu neljännestä osasta, ja omasta mielestäni tämä sarja meni heti ykkösosan jälkeen brutaaliksi rahastukseksi. Toivottavasti jättävät tekemättä.

Arvosteltu: 03.10.2008