Hyvä esimerkki hieman valoisammasta 1980-luvun tieteiselokuvasta.

6.8.2007 18:54

Alkuperäinen nimi:Tron
Valmistusvuosi:1982

Tron on ainakin nimenä tuttu monelle 1980-luvulla nuoruuttaan eläneelle; moni muistaa elokuvan varmasti näyttävästä Aku Ankka-lehden kannesta (joka on paljon vakuuttavampi kuin itse elokuvan kansi).

Kevin Flynn (Jeff Bridges) on pelisuunnittelija ja varhainen hakkeri. Hän on suunnitellut menestyksekkään pelin, mutta hänen entinen pomonsa Ed Dillinger (David Warner) on varastanut oikeudet peliin. Kevin päättää hakkeroida itsensä ohjelman sisään, mutta hän joutuu kirjaimellisesti itse ohjelman sisään, kun lasersäde sinkoaa Kevinin datamaailmaan.

Tron on elokuvana vanhentunut tyylikkäästi. Erikoistehosteiden maailma tuo mieleen varhaiset pelit, tyyliin Space Invanders ym. Kun elokuvan juonikaan ei ole sieltä kehnoimmasta päästä, voidaan sanoa elokuvaa onnistuneeksi. Tron on myös hyvä esimerkki hieman valoisammasta 1980-luvun tieteiselokuvasta (vrt. Terminator, Aliens, Blade Runner).

PS. South park-fanit, jos haluatte nähdä Jewbilee-jaksoon liittyvän hauskan yksityiskohdan, katsokaa tämä elokuva.

nimimerkki: JiiÄr

Arvosteltu: 06.08.2007