Elokuva parasta katsoa yksin, pimeässä huoneessa äänet kovalla.

6.4.2004 18:11

Alkuperäinen nimi:Irréversible
Valmistusvuosi:2002

Irréversible on elokuva, josta kaikki eivät varmasti pidä. Se ei ole kauhu-, jännitys- tai väkivaltaelokuva, mutta siinä on kaikkea tätä. Irréversible osoittaa, että elokuvan katsomisen ei pidä aina olla hauska kokemus. Jos jotain elokuvaa ei katsota toiste, se on tämä. Itseeni Irréversible vaikutti enemmmän kuin olisin uskonutkaan, vaikka paljon on tullut nähtyä.

Elokuvan tunnetuin näyttelijä monelle on varmasti italialainen Monica Bellucci, joka vilahti Matrix Reloadedissakin. Turha jaaritella muusta, mutta mainita täytyy loistava kamerankäyttö, värit ja pitkät (piinaavat) otot.

Itse tiesin hieman mitä odottaa, mutta suosittelen muille, että välttävät kaikkea tietoa elokuvasta mikä saattaisi vaikuttaa katsomiskokemukseen. Siksi ”arvostelussani” en kerrokaan poikkeuksellisesti mitään juonesta, tarinankerronnasta tai mainitse hyviä tai huonoja puolia. Neuvona vain, että elokuva parasta katsoa yksin, pimeässä huoneessa äänet kovalla, ja ilman sitä perjantai-illan vakio limsa-raksu-comboa.

Ymmärrän että joillekkin 4/5 on aivan liikaa, ja ymmärrän jos joillekkin se on liian vähän, mutta kun Irréversible on vain kinkkinen tapaus.

nimimerkki: Son of David

Arvosteltu: 06.04.2004