2.12.2004 21:53

Alkuperäinen nimi:The Straight Story
Valmistusvuosi:1999

David Lynchin ohjaama The Straight Story on poikkeuksellinen tapaus ohjaajan tuotannossa. Kyseisessä filmissä ei nähdä unenomaisia jaksoja, punaisia verhoja, sekopäisiä juonenkäänteitä ja henkilötkin ovat Lynch-asteikolla laskettuna varsin tavanomaisia. Tästä kaikesta huolimatta The Straight Story on upea elokuva, joka kaiken huipuksi perustuu vielä tositapahtumiin.

Alvin Straight on 73-vuotias vanha ja sairas mies, joka ei ole pitänyt 10 vuoteen yhteyttä veljeensä. Kaikki kuitenkin muuttuu, kun Alvin kuulee veljensä saaneen kohtauksen. Huononäköinen ja hädin tuskin kävelemään pystyvä Alvin päättää lähteä selvittämään välinsä veljensä kanssa päältäajettevalla ruohonleikkurilla ajaen läpi satojen kilometrien.

The Straight Story on koskettava ja elämänmakuinen elokuva. Lynch malttaa pysyä housuissaan eikä lähden kikkailemaan millään tavalla. Elokuvan kerronta pidetään rauhallisena ja varsin elämänläheisenä. Kauniita maisema kuvia säestää Angelo Badalamentin aina yhtä upeat musiikit. Lynch saa loihdittua jokaiseen kohtaukseen tunnetta, joka pitää elokuvan koossa aina upeaan loppuun asti. Herkimmille katsojille tulee varmasti tippa linssiin enemmän kuin kerran ja astetta kovempienkin tyyppien silmät kostuvat varmasti viimeistään koskettavassa loppukohtauksessa.

Käsikirjoitus on nerokas aina dialoginpätkiä myöten. Alvin tapaa matkalla erilaisia ihmisiä, joilla on omat ongelmansa. Alvin on mukava ja elämää nähnyt vanhus, joka valottaa tarinaansa elämästään, niin katsojille, kuin tapaamilleen ihmisille. Alvin saa matkalla monia uusia ystäviä ja ratkaisee samalla tapaamiensa ihmisten ongelmia, aina kotoa karanneesta teinistä riiteleviin kaksosiin. Hahmot on saatu kirjoitettua äärimmäisen hyvin, pientä liioittelun makua on ilmassa, mutta annettakoon se nyt anteeksi, onhan kyseessä Lynch-leffa.

Hyvin kirjoitettuja hahmoja tukevat hyvät näyttelijävalinnat. Richard Farnsworth tekee vanhoilla päivillään henkeäsalpaavan hienon roolin hyväsydämisenä Alvinina. Farnsworth onkin yksi elokuvan tärkeimmistä kantavista voimista. Sissy Spacek Alvinin hieman hitaanpuoleisena tyttärenä tekee myöskin hyvän roolin, eikä sorru ylinäyttelyyn. Erilaisissa sivuosissa nähtävät näyttelijät tukevat myös uskottavia hahmojaan ja jäävät mieleen. Näyttely onkin leffassa todellisessa priimakunnossa.

Straight Story on kertakaikkisen kaunis elokuva. Elokuva liikkuu hitaasti kuin ruohonleikkuri jättäen tilaa hahmoille ja itse tarinalle.

nimimerkki: Siperia Jones

Arvosteltu: 02.12.2004