Ehdotonta tavaraa laatukomedioista pitäville.

28.12.2003 15:18

Alkuperäinen nimi:Vacation
Valmistusvuosi:1983

Griswoldin perhe lähtee lomamatkalle Chicagosta halki Yhdysvaltojen määränpäänään Kaliforniassa sijaitseva Walley World. Automatkalla ehtii sattua vaikka mitä kamalaa. Matka alkaa leppoisasti, mutta alkaa pian muuttua todelliseksi painajaiseksi.

Tämä elokuva on ehdottomasti yksi hauskimmista mitä on tehty. Loppua kohti todelliseksi katastrofileffaksi muuttuva hölmöily on sitä taattua tavaraa, mitä on Harold Ramis yleensä tekee. Elokuva on viihdyttävä, hauska ja sisältää hyviä näyttelijöitä.

Chevy Chase on minun suuria suosikkejani koomikoista, mutta nykyisin jätkä on vaipumassa unholaan. Hän vetää loisto- suorituksen perheen isänä. Beverly D’Angelo esittää myös aika moiteettomasti roolinsa äitinä. Elokuvassa nähdään myös Randy Quaid Eddie-serkkuna ja mainio John Candy vartijana. Kummatkin tekevät hienoa työtä.

Kaiken hauskuuttamisen lisäksi tämä toimii minusta myös oivana satiirina. Tätä samaa hommaa yritettiin pyörittää samalla perheellä myös Euroopassa. Ihan kiva komedia siitäkin tuli, mutta ei pääse ihan tämän tasolle. Tämä poiki tuon lisäksi myös kaksi muuta jatko-osaa.

Tämä on ehdotonta tavaraa laatukomedioista pitäville. 80-luku on minusta hyvä luku komedian puolella. Siloin tehtiin Poliisiopistot ja Haamujengit.

Arvosteltu: 28.12.2003