Betonia asuinympäristönä ja köyhyyttä & huumeita elämänsisältönä.

4.7.2008 16:32

Alkuperäinen nimi:Banlieue 13
Valmistusvuosi:2004

Ranskalaisia elokuvia tulee harvoin katsottua, mutta tämä herätti kiinnostuksen toisen käsikirjoittajan ansiosta ( Luc Besson, joka on ohjannut mm. The Fifth Elementin). Toinen käsikirjoittajista (Bibi Naceri) näyttelee itse, mutta joutui silti käymään esiintymiskokeessa.

Eletään vuotta 2010 Pariisissa, joka on osaksi ghettoutunut rikollisten hallitsemiksi alueiksi. Pahimmat alueet on ympäröity muureilla ja erästä niistä hallitsee Taha (Bibi Naceri), joka kidnappaa nuoren kapinallisen huumeita vihaavan Leïton (David Belle) sisaren Lolan (Dany Verissimo). Leïton pelastusyritys kaatuu poliisien petturuuteen ja Lola päätyy Tahan käsiin. Puoli vuotta myöhemmin superkyttä Damienille (Cyril Raffaelli) annetaan kiireinen tehtävä: Taha on varastanut neutronipommin ja aikaa on vain 24 tuntia ennen kuin se räjähtää. Damienin ja Leïton täytyy toimia yhdessä pommin löytämiseksi, mutta mutkia tulee vastaan ei vähiten Damienin ja Leïton erimielisyyksien takia.

Elokuva on varsin realistinen ja karu kuvaus mahdollisesta lähitulevaisuudesta. Betonia asuinympäristönä ja köyhyyttä & huumeita elämänsisältönä on tarjolla. Alussa nähtävä takaa-ajokohtaus on henkeäsalpaava. David Belleä pidetään parkourin keksijänä ja se on helppo uskoa, kun katsoo hänen liikkumistaan. Muutenkin elokuvassa käytetään hyvin vähän erikoisefektejä, joka tekee myös taistelukohtauksista tietyllä tavalla tuoreita.

Miksi sitten vain kolme tähteä. Suurin syy on juonen köyhyys ja tuttuus: kaksi hyvistä muodostavat tiimin, voittavat vaikeutensa, pelastavat maailman ja elävät onnellisina sen jälkeen.

Arvosteltu: 04.07.2008