Antaa katsojalle hämmästyttävän huonon käsikirjoituksen, ohjauksen, näyttelijäsuoritukset, efektit ja toimintakohtaukset.

25.5.2004 21:36

Jean-Claude Van Dammen elokuvia ajattelin sitten enemmänkin arvioida ja nyt onkin vuorossa Derailed, joka on selkeästi huonoimpia näkemiäni toimintaelokuvia. Pahikset jahtaavat erästä naista, sillä hänellä on hallussaan isorokkoa. Van Damme pistetään suojelemaan naikkosta ja niinpä he päätyvät junaan jonne myös pahikset änkeytyvät. Taistelun aikana isorokkoputkilo tippuu lattialle ja jokainen hyvis, pahis ja tavallinen matkustaja saa tartunnan. Saadaanko rosvot pysäytettyä ja matkustajat rokotettua tautia vastaan ajoissa? Se selviää katsomalla Derailed.

Van Dammella on läpi filmin naamallaan sellainen härö ilme ja olemus yhtä uskottava kuin kannolla. Muissa hänen elokuvissaan mies yleensä veti ihan hyvän roolin, mutta tässä hän on jumalattoman huono ja näyttelee hyvin ainoastaan yhdessä kohtauksessa. ?Erikoistehosteet? ovat järjettömän surkeat. CGI-kopteri hämmästyttää ensin pleikkarimaisuudellaan, mutta sitten sitä huomaa hekottelevansa. Koko leffa ylipäätään tarjoaa aika hyvät naurut. Varsinkin eräs moottoripyörä-kohtaus.

Niin ja se tärkein eli mätöt. On anteeksiantamatonta, että toimintaelokuvassa on surkeat toimintakohtaukset. Tässä ne ovat lyhyet, tylsät eikä yhtäkään hienompaa saatikka sitten luovaa tappoa saa todistaa tätä sontaa katsoessaan. Ohjauskin on hirvittävää ja se näkyy hyvin tappeluissa. Leikkauksia on helvetisti ja se vaivaannuttaa. Sitten tässä on jotain ihme still-kuvakohtauksia parikin kappaletta ja sitä voisi yhtä hyvin katsoa dia-esitystä. Ohjaaja luulee varmasti olevansa luova.

Okei. Yleensä minua eivät toimintaelokuvien kliseet ja typeryydet haittaa. Päinvastoin, niissä on tunnelmaa. Derailedissa ne kuitenkin viedään uudelle tasolle eikä sitä oikein tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Eli Derailed antaa katsojalle hämmästyttävän huonon käsikirjoituksen, ohjauksen, näyttelijäsuoritukset, efektit ja toimintakohtaukset. Suosittelen tätä kaikesta huolimatta jokaiselle actionfriikille nimittäin tämä nyt vaan on jotain uskomattoman kamalaa ja surkeaa. On tässä jotain hyvää: se ei ole tylsä. Kannattaa nauttia kaveriporukassa. Mietin, että pitäisikö tälle antaa yksi tähti vaiko täydet viisi. Kaiken varulta päädyin yhteen.

nimimerkki: Ale

Arvosteltu: 25.05.2004