16.7.2009 13:56

Alkuperäinen nimi:Fire Birds
Valmistusvuosi:1990

Kuulin ensimmäisen kerran tästä elokuvasta youtube videolla, jossa tukeva englantilainen Mark esitteli uusimpia dvd löytöjään. Yksi niistä oli Fire Birds (1990) aka Wings of the Apache , tai kotimaisittain ihan vaan Tulilinnut. Hän sanoi sen olevan Top Gun helikoptereilla. En tiedä teistä, mutta minä ainakin halusin nähdä Top Gunin helikoptereilla. Varsinkin kun pääosissa on Nicolas Cage ja Tommy Lee Jones!

Keski-Amerikkalainen huumekartelli tekee pahuuksia. DEA ja Ameriikan armeija yrittää päästä kartellin kimppuun, lähinnä heidän vuorella olevaan piilopaikkaansa (ah, niin Bondimaista). Pahikset ovat kuitenkin palkanneet Eric Stollerin (Bert Rhine), tunnetun terroristin/yhden maailman parhaista helikopteri lentäjistä avukseen. Hän päivystää ilmeisesti yötä päivää ja tuhoaa musertavan ylivoimaisesti kaikki hyvisten sinne päin lähettämät helikopterit. Ainoa kopteri malli joka pystyisi pistämään kampoihin Stollerin pienelle, mutta nopealle helikopterille on AH-64 Apache. Sitä lentämään pitää kuitenkin ensin kouluttaa lentäjät ja Nicolas Cagen näyttelemä Jake Preston on yksi heistä. Kouluttajana häärii Tommy Lee Jonesin näyttelemä vanha kettu Brad Little.

Ainoat hyvät asiat jotka elokuvaa katsellessa tulee mieleen ovat tietokoneella tehtyjen tehosteiden vähyys. Helikopterit ovat siis aitoja ja niillä lennelläänkin kivasti. Toinen hyvä asia on Tommy Lee Jones. Vanha lentäjä, joka haluaa näyttää nuoremmille olevansa vieläkin ”kova luu” ja ilmojen valtias. Laadukas suoritus häneltä, vaikka jokunen nolo repliikki olisi voinut jäädä sanomatta. Cage näyttelee ylimielistä lentäjä-ässää, joka osaa jo kaiken ja kaikki on hänelle helppoa. Kyllähän niitä ongelmiakin sitten tulee, mutta pieni nöyrtyminen ei Cagesta sankaria katsojan silmissä tee. Katsojan kun pitäisi varmaan toivoa Cagen onnistuvan tehtävässään, mutta hän onnistuukin ärsyttämään jopa niin paljon, että tekisi mieli tilata Ellokselta ilmatorjuntaohjus ja pudottaa hänet itse. Myöskin ohjaajan valinta näyttää terroristin naama heti alussa on huono. Se olisi tehnyt pahiksesta paljon uhkaavamman, jos hänen naamansa olisi peitetty vaikka tummalla visiirillä tai edes sukkahousuilla.

Olen enemmän panzerwagen miehiä, joten lenskareilla ja koptereilla lentely ei hirveästi kiinnosta. Paitsi jos kopterista tiputetaan karuja ukkoja Vietnamin viidakoihin. Kyllähän tämän elokuvan kerran melkein kivuttomasti katsoo. Nyt on ainakin yksi Cagen elokuva enemmän nähtynä. Jos sitä sitten voi edes jonkinlaisena ilon aiheena pitää.

Arvosteltu: 16.07.2009