Watchmen-leffaa toivoneille pientä aihetta tyytyväisyyteen

8.10.2019 13:47

Sarjakuvataiteilijoiden Alan Moore ja Dave Gibbons luoma Watchmen sai yhden elokuvaversion kymmenen vuotta sitten. Se sai kuitenkin niin ristiriitaisen vastaanoton, ettei leffalle tehty jatko-osaa. Parin viikon päästä (eli 21.10.) HBO Nordic -suoratoistopalveluun saapuva Watchmen on eri tekijöiden uusi versio Mooren ja Gibbonsin luomuksesta.

Mooren ja Gibbonsin sarjakuva kertoo kuin meidän maailmastamme, mutta jotkin sen historian tapahtumat ovat edenneet toisin kuin todellisuudessa: esim. presidentti Richard Nixon ei ole luopunut vallastaan, vaan johtaa Yhdysvaltoja vielä 1980-luvun puolivälissä. Sarjakuvan vaihtoehtoisessa todellisuudessa kansan keskellä elää supersankareita, joita ei pelkästään katsota ihaillen. Uuden Watchmen-sarjan luoja Damon Lindelof (mm. Lost) lupailee tiiminsä pyrkineen kehittelemään jotakin omaperäistä, kiehtovaa, mielenkiintoista ja yllättävää näistä aineksista.

1980-luvun sijaan uutuussarja on sijoitettu tähän aikaan, mutta siinä Donald Trumpin sijasta Yhdysvaltoja johtaa ex-näyttelijä Robert Redford. Sarjassa nähdään liuta nimekkäitä näyttelijöitä, kuten Oscar-palkitut Louis Gossett Jr. (Upseeri ja herrasmies), Jeremy Irons (Justice League) ja heidän lisäkseen mm. Regina King (Ray) ja Don Johnson (Miami Vice). Lindelof paljastaa myös seikan, mikä saattaa miellyttää erityisesti heitä, jotka olisivat halunneet nähdä pitkän Watchmen-elokuvan:

– Suunnittelimme nämä yhdeksän jaksoa itsenäiseksi kokonaisuudeksi alkuperäisten 12 julkaisun lailla. Halusimme, että tässä on tuntu [tarinan] päättymisestä, olennaisen mysteerin ratkaisemisesta.

Lähteet: Deadline, Coming Soon

Kuva: HBO/Watchmen, 2019