Näin Avatar-ohjaaja James Cameron kommentoi Avengers-leffan huippumenestystä

12.9.2019 12:27

Kymmenisen vuotta sitten ensi-iltaan tullut Avatar piti pitkään hallussaan parhaiten lippuluukuilla ansainneen elokuvan titteliä. Se kaapi kassaan maailmanlaajuisesti huimat 2,78 miljardia dollaria. Tämä James Cameronin käsikirjoittama ja ohjaama tieteisseikkailu jäi kuitenkin tänä vuonna kakkoseksi Marvel-toimintaleffalle Avengers: Endgame.

Tätä kirjoittaessa Avengers: Endgamen maailmanlaajuiset lipputulot ovat 2,79 miljardia dollaria. Kisa lippuluukuilla on kovaa, mutta onko Cameron ns. repinyt pelihousunsa kuultuaan Anthony ja Joe Russon elokuvan megamenestyksestä?

– Se antaa minulle paljon toivoa, Cameron muotoilee Deadlinelle antamassaan haastattelussa.

Hänen mukaansa Avengers: Endgame on vain esimerkki siitä, että elokuvissakäyntiä harrastetaan edelleen. Parhaillaan Avatar-jatko-osia vuosille 2021 ja 2023 valmisteleva ohjaaja antaa rivin välistä ymmärtää, ettei sota lippukassojen kuninkuudesta ole hänen osaltaan ohi:

– Seikka, mikä Avatar 2:n ja 3:n tekemisessä pelotti minua eniten, oli se, että markkinat olisivat muuttuneet siinä määrin, ettei väkeä enää olisi mahdollista saada innostumaan niin paljon pimeään teatterisaliin lähtemisestä ja siellä istumisesta vieraiden ihmisten kanssa katsomassa jotakin.

Lähteet: Deadline, Box Office Mojo

Kuva: 20th Century Fox/Avatar, 2009