Scorsesea arveluttaa, toimiiko digitaalinen nuorennus hänen elokuvassaan

Ohjaajalegenda Martin Scorsesen uusi gangsterielokuva The Irishman on odotettu monestakin syystä. Se tuo yhteen mm. huippunäyttelijät Robert De Niron ja Al Pacinon ja elokuvan huima, tätä menoa 200 milj. dollaria hätyyttelevä budjetti antaa luvan odottaa jotakin erityistä. Iso siivu elokuvaan satsatusta summasta kuluu merkkinäyttelijöiden nuorentamiseen - esim. nyt 75-vuotias De Niro näyttelee leffassa hahmoaan myös useissa kohtauksissa vuosikymmeniä nuorempana.

Juuri näyttelijöiden digitaalinen nuorentaminen mietityttää Scorsesea edelleen. Elokuvantekijä ei kaihda teknisiä kokeiluja, minkä saattaa huomata esim. hänen viidellä Oscarilla palkitusta 3D-seikkailustaan Hugo. Toisaalta näyttelijöiden nuorentamista ei ole elokuvarooleihinsa tehty aiemmin ollenkaan siinä mittakaavassa kuin mitä The Irishman vaatii. The Irishmanissa lisää haastetta työhön tuo myös se, ettei elokuva ilmeisesti etene kronologisesti, vaan sama hahmo nähdään tuoreimman tiedon mukaan sekä nuorena että vanhana aivan peräkkäisissä kohtauksissa. Niinpä katsoja saattaa tarinan seuraamisen sijasta harhautua miettimään vain tehosteita, ja se ei Scorsesea ei tyydytä:

- Se, mikä minua [tässä] arveluttaa, on, että olemme niin tottuneita näkemään heidät vanhoina kasvoina. […] Nyt jotkin otokset vaativat enemmän työtä silmiin liittyen, koska niissä näkyvät samat silmät, mutta rypyt ja sellaiset ovat muuttuneet. Muuttaako se silmiä ollenkaan? Jos näin on, mitä oli niissä silmissä, mistä pidin? Oliko se voimakkuutta? Oliko se vakavuutta? Oliko se uhkaa?

The Irishmanin jälkitöiden tekeminen jatkuu siis ilmeisen pikkutarkalla otteella. Elokuvan pitäisi tulla jakeluun pääasiassa Netflixin kautta syksymmällä, mutta esim. The Timesin mukaan tässä vaiheessa elokuva on jo aikataulustaan myöhässä.

Lähteet: IndieWire, The Times

Kuva: Netflix

R. Isoviita 30.05.2019 klo 15:09

Suuryhtiöiden kiista Spider-Manista: hyvät ja huonot puolet

Sony on tiedottanut neuvottelujen tilasta.

Matrix saa jatkoa, mutta miksi Laurence Fishburne ei ole ehkä mukana?

Keanu Reeves ja Carrie-Anne Moss uusivat roolinsa.

Arvaatko, kuka Downton Abbey -tähti harkitsi paluutaan pisimpään?

Elokuva jatkaa sarjan vaiheita syyskuussa.