Suomensukuinen näyttelijä avautui karvaasta kokemuksestaan Yhdysvalloissa

12.5.2019 23:13

Näyttelijä Mark Webber on ollut mukana eri elokuva- ja tv-tuotannoissa 1990-luvun lopulta lähtien. Webber, joka äitinsä puolelta omaa suomalaiset sukujuuret, on näytellyt vuosien varrella mm. Bill Murrayn kanssa Broken Flowers -draamassa ja heittäytynyt esim. muusikon rooliin toimintakomediassa Scott Pilgrim vastaan maailma. Hänen piti olla mukana myös Stumptown-nimisessä uutuusarjassa, mutta toisin kävi.

Stumptown pohjautuu kymmenisen vuotta sitten julkaistuun sarjakuvaan ja on sen tavoin dekkaritarina. Sarjan päähenkilöksi, terävä-älyiseksi Dex Pariosiksi, on kiinnitetty Cobie Smulders, joka on nähty mm. Avengers: Endgamessa agentti Hillinä. Webberin oli tarkoitus näytellä sarjassa tämän ystävää ja rakastettua, eli merkittävää osaa. Sarjan tuottajat ilmoittivat hänelle kuitenkin jo pilottijakson kohdalla, ettei hän ollutkaan heidän mielestään tarpeeksi komea rooliin.

Webber kertoo kokemuksen tuntuneen alentavalta.

– Olen valkoihoinen heteromies, joten tieni tällä kieroutuneella alalla ei ole ollut liian kivulias. Mutta nyt TV-yhtiö roolittaa osani uudelleen, koska en ollut tuottajille riittävän komea, hän kirjoittaa Twitter-tilillään.

Hän nosti esiin alan pinnallisuuden:

– Tapa, jolla tämä teollisuus on lisännyt naisten suhtautumista vartaloihinsa inhoten on vain YKSI monista asioista, joita olen vihannut kauan. Tiedän, että monet meistä miehistä olemme pysyneet vaiti omista haasteistamme tällä alueella.

Webberin ulostulo sai vastakaikua ja sympatiaa hänen kollegoiltaan. Sarjan tuotannosta vastaava TV-yhtiö ei ole toistaiseksi kommentoinut asiaa virallisesti.

Lähteet: THR, Den of Geek, Twitter

Kuva: Lionsgate/Jessabelle, 2014