Jerry Maguiresta jo 20 vuotta

3.1.2017 14:10

Tom Cruise hymyilee edelleen yhtä leveästi kuin vuoden 1996 joulukuussa maailmanensi-iltansa saaneessa Jerry Maguire – elämä on peliä -draamakomediassa. Lopputilin jälkeen tyhjän päälle putoavasta urheilumanagerista kertova ei toki Suomessa ollut yhtä suuri menestys kuin kotimaassaan Yhdysvalloissa (meillä ensi-iltavuonnaan 1997 sijalla 30, Amerikassa sijalla 4). Leffa on tästä huolimatta pyörinyt TV-esityksessä meilläkin koko 2000-luvun liki 20 kertaa, joten on syytä juhlistaa sen taivalta vähintään pienellä triviakimaralla.

• Vaikka Jerry Maguirea on vaikea mieltää ilman Tom Cruisen Golden Globe -palkittua roolityötä, leffan päärooliin harkittiin pitkään toista Tomia – Tom Hanksia.
    – Hän piti töistäni ja meillä oli muutamia keskusteluja Loistokaveri-komediani jälkeen. Ajatus oli, ettei leffaa kirjoitettaisi orjallisesti Tom Hanksille, mutta pidettäisiin hänet mielessä näyttelijänä, joka voisi esittää Jerry Maguirea. Joten me tavallaan suunnittelimme sitä hänelle, tietäen hänen haluavan tehdä jonkin projektin kanssamme. Mutta hänen saavuttaessaan yhä suurempaa tähteyttä aloin ajatella, että jos Tom Hanks ei tätä tee, kuka voisi olla unelmiemme Jerry Maguire? Ajan myötä olin vakuuttuneempi Tom Cruisesta. Ohjaaja ja käsikirjoittaja Cameron Crowe kertoi Deadlinen haastattelussa.
  • Tom Cruise ehkä voitti Jerry Maguiresta Golden Globen, koko uransa toisen, mutta sivuosassa nähty Cuba Gooding Jr. oli ainut, joka sai elokuvasta Oscar-palkinnon. Kaikkiaan leffa oli ehdolla viidessä Oscar-kategoriassa, mukaan lukien paras elokuva ja miespääosa. Gooding Jr. jäi kuitenkin puolestaan ilman Golden Globe -voittoa.
  • Cameron Crowe halusi intohimoisesti yhteen elokuvansa sivuosista Hollywoodin menestyneimpiin lukeutuneen ohjaaja Billy Wilderin. Piukat paikat ja Auringonlaskun katu -rainoistaan muistetun Wilderin kieltäytyminen oli jämäkkä, mutta lopulta jopa Tom Cruise yritti suostutella häntä mukaan tapaamalla tämän kasvokkain Cameron Crowen kanssa. Crowen mukaan tapaaminen ei auttanut ollenkaan, vaan Wilder puolestaan oli kaapata Cruisen omaan projektiinsa siltä istumalta.
  • Tammikuun 13. päivä avautuu näyttely, joka hämmästyttää sekä Jerry Maguire -faneja että vanhojen videokasettien sitkeitä ystäviä. Losangelesilainen galleria nimeltä iam8bit avaa tuolloin 1990-luvun mallia mukailevan leffaliikkeen. Erikoisuus on, että sen liiketilaan esille laitettavat n. 14 000 VHS-kasettia ovat kaikki Jerry Maguire -nauhoja. Näyttelyn päätyttyä Maguire-kasetit kuljetetaan hiekkaerämaahan ja niistä on tarkoitus rakentaa pyramidi, joka pysyy sijoillaan niin kauan kunnes luonto tai ihmisluonto käy sen kohtaloksi.

Lähteet: Deadline, SlashFilm, SES, Elonet

Kuva: Sony/Columbia TriStar