Marvelin Feige: Supersankarielokuvilla menee yhä hyvin

3.10.2015 17:15

Hollywoodin kultasormeksikin tituleeratun tuottaja ja ohjaaja Steven Spielbergin taannoiset kommentit supersankarielokuvista ovat saaneet vastineen. Tuottaja ja Marvel Studiosin johtaja Kevin Feige on kommentoinut yhtiölleen hyvin läheisten genreleffojen nykytilaa. Feige näkee asian toisin kuin Spielberg.

Spielberg on jo pidemmän aikaa arvellut tiettyjä lajityyppejä edustavien megaelokuvien tulevan lopulta tiensä päähän. Schindlerin lista -ohjaaja vertasi jokin aika sitten supersankarirainoja westerneihin, joiden kulta-ajan jälkeen kyseisessä lajityypissä on tapahtunut varsin vähän: aina silloin tällöin julkaistaan uusi lännenelokuva, mutta niiden buumi ei ole elpynyt. Feigen mielestä tällaista ei ole näkynyt supersankarielokuvien kohdalla.

– Uskon yhä samaan asiaan. […] Minusta meillä menee hyvin. Olen hyvin varma siitä, että elokuvat, jotka olemme ilmoittaneet julkaisevamme, ovat yllättäviä ja erilaisia ja omaperäisiä. Olen sanonut monesti, etten usko sarjakuvagenreen. Enkä usko supersankarigenreen. Uskon, että jokainen elokuvistamme voi olla erilainen, Feige toteaa. Hänen linjoillaan on myös Captain America -sankarihahmoa näyttelevä Chris Evans, joka antoi aihetta sivuavan haastattelun Den of Geekille viime kuussa:

– Tietyt supersankarileffat tuntuvat kuin ”supersankarileffoilta”. [Captain America -elokuvat ohjanneiden] Russo-veljesten leffat tuntuvat melkein kuin tarinoilta ihmisistä, ja siihen päälle on pirskotettu vähän supersankariutta. Luulen, että elämää suuremmat voimat saattavat hengästyttää [joitakin], mutta niin kauan kuin elokuvantekijät keksivät uusia lähestymistapoja ja makuja ja sävyjä, yleisö jaksaa tulla katsomaan.

Kaikki eivät kuitenkaan ole olleet Spielbergin näkemystä vastaan. Russojen kollega ja Teräsmiesraina Man of Steelin luotsannut Zack Snyder näkee, ettei tämän lajityypin kanssa tule olemaan helppoa.

– Voi olla, ettei [Spielberg] ollut väärässä. Minusta meillä elokuvantekijöillä on entistä isommat paineet olla tekemättä supersankarielokuvia vain yhdestä syystä, muotoilee Snyder.

Lähteet: IGN, Den of Geek, CinemaBlend, Yahoo! Movies

Kuva: Captain America: The Winter Soldier/ BVI Finland