Uusi Batman ei yllättänytkään?

14.5.2014 07:42

Ohjaaja Zack Snyder sai eilen runsaasti kuhinaa aikaan sosiaalisessa mediassa, kun hän viimein julkaisi kuvan uudesta Batmanista ja tämän autosta. Näyttelijä Ben Affleckin on kehuttu näyttävän tässä yksittäisessä kuvassa hyvältä, mutta moni on myös kiinnittänyt huomionsa uuden Batmanin suurempaan kokoon verrattuna Christian Balen viittasankariin. Mustavalkoisena julkaistu kuva paljastaa parhaiten Batmanin entistä huomattavasti pienemmät lepakkokorvat, runsaan tarvikevyön ja ison logon puun rintamuksessa, mutta ei juuri muuta – jopa auto jää savuverhon takia osittain mysteeriksi.

Batman vs. Superman -leffan uusi Batman näyttää saaneen vaikutteita sarjakuvataiteilija Frank Millerin Dark Knight Returnsia varten luomista piirroksista. Lepakkomiehen auto puolestaan näyttää enemmän risteytykseltä, joka voisi syntyä Tim Burtonin elokuvien sekä Arkham Asylum -pelien Batmobilet yhdistämällä. Snyderin kuvasta päätellen hahmon 1960-luvun camp-tyyli on yhä tiessään, mutta design olisi voinut olla myös toisella tapaa rouheampi.

Kylmäävämpää Batman-lookia oli tarjolla vuonna 1994, kun sveitsiläistaiteilija H.R. Giger luonnosteli Batmobilen Joel Schumacherin Batman Forever -rainaan. Alien-elokuvien legendaariset pedot suunnitellut Giger, joka kertoi ammentaneensa ideoita painajaisistaan, loi viittasankarin kulkupeliksi saksimaisen mailinhalkojan. Vaikka eilen porraskaatumisessa saamiinsa vammoihin 74-vuotiaana menehtyneen Gigerin suunnitelmia ei Batman-leffoissa koskaan hyödynnettykään, niiden poikkeuksellinen design antaa syyn miettiä, millainen jopa itse Batman saattaisi olla vastaavan taiteilijan käsittelyn jälkeen.

H.R. Gigerin laajaan tuotantoon voi tutustua myös hänen museossaan Sveitsin Gruyèresissä.

Lähteet: BBC, Screenrant.com, Batmobilehistory.com, Twitter, Variety

Kuva: Zack Snyder