Edgar Wright avautui hylätystä Ant-Man-käsikirjoituksestaan

26.11.2023 23:22
©Marvel Studios/Disney/ Ant-Man and the Wasp, 2018

Marvel-tuotantojen alamäen jatkuessa voidaan kysellä, mitä kaikkea olisi ehkä pitänyt tehdä toisin. Suosituimmat Avengers-hahmot taistelivat viimeksi yhdessä Avengers: Endgame -elokuvassa. Yksi leffassa nähdyistä hahmoista oli Paul Ruddin tulkitsema Ant-Man, jonka omat sooloseikkailut eivät ole kuitenkaan pystyneet nostamaan kokoaan muuttavaa sankaria suurimpien Marvel-suosikkien joukkoon.

Samalla kun esim. Iron Man-, Spider-Man- ja Captain America -rainoja löytyy 20 parhaiten myyneiden Marvel-rainojen listalta, Ant-Manin seikkailuista menestynein on vasta sijalla 24. Hahmon tie valkokankaille oli alkujaankin mutkainen. Vuonna 2015 käynnistyneen Ant-Man-elokuvien sarjan ensimmäisen leffan asettama suunta on vaikuttanut hahmoon voimakkaasti, mutta tuo suunta olisi voinut olla myös varsin toisenlainen.

Ensimmäisen Ant-Manin tekijäksi houkuteltiin Cornetto-trilogiansa kautta kulttimainetta nauttinut Edgar Wright. Wright, joka kuitenkin siirtyi tehtävästä pois, on nyttemmin avautunut siitä, mitä hän oli suunnitellut Scott Langin alias Ant-Manin varalle.

– Luulen, että isoimmat eroavaisuudet käsikirjoituksessa olivat siinä, että se oli itsenäinen teoksensa, eikä siinä ollut (varsinaisesti) muiden Marvel-sankarien cameoita. Lisäksi se kallistui enemmän ryöstöelokuvien lajityyppiin, siinä oli toisiinsa kytkeytyviä ryöstöjä, vähän kuin Donald Westlaken [rikoskomediassa] Kuuma kivi (1972). Luulen, että merkittävin ero oli Scott Langin kirjoittaminen rikolliseksi elokuvan alusta asti, eli hän ei ollut sataprosenttisesti hyvä (alkuperäisen sarjakuvan hengessä). Meistä hahmon kehityksen kaari oli tyydyttävämpi, jos hän etenisi rikollisesta sankariksi, Wright toteaa.

Lähteet: Comingsoon.net, Box Office Mojo

Toim. R. Isoviita