Näyttelijä M. Emmet Walsh on kuollut

21.3.2024 06:01
Frenetic Films/ Blood Simple, 1984

Veteraaniluokan luonnenäyttelijä M. Emmet Walsh menehtyi tiistaina 20.3. Vermontissa Yhdysvalloissa. Tähden kuolemasta ilmoitti hänen pitkäaikainen managerinsa. Walsh oli kuollessaan 88-vuotias.

Yli 230 TV- ja elokuvaroolia tehnyt Walsh oli kysytty sivuosanäyttelijä, joka ei antanut lapsuudesta asti kantamansa kuulovamman pidätellä häntä yrittämästä eteenpäin ammatissaan. Häntä pidettiin ammattilaisena, joka pystyi tuomaan kohtaukseen huumoria, jos sitä tarvittiin, tai uskottavan auktoriteetin läsnäoloa. Walsh itse luonnehti näyttelijäntyötään näin:

– En halua teidän näkevän M. Emmet Walshia. Haluan, että näette roskakuskin tai yliopiston johtajan tai muuta… olen jokamies. Ja pelaan myös kovin panoksin.

1960-luvun lopulta asti eri elokuva- ja tv-rooleissa esiintynyt Walsh nähtiin mm. pomottamassa Harrison Fordin tulkitsemaa Deckardia Blade Runnerissa, Dustin Hoffmanin hahmon kettumaisena ehdonalaisvalvojana elokuvassa Isku selkään, Coen-veljesten Blood Simplen rehevänä yksityisetsivänä ja 2010-luvulla esim. Veitset esiin -rikosmysteerin vartijaukkona. Walshin tv-vierailuiden joukkoon kertyi useita tunnettuja sarjoja Bonanzasta Salaisiin kansioihin ja Koti kuntoon -sarjasta Empireen. Hänen tuorein elokuvansa, Mario Van Peeblesin western Outlaw Posse, sai ensi-iltansa Yhdysvalloissa tässä kuussa.

Lähteet: Variety, THR

Toim. R. Isoviita