Harry Potter -luoja J. K. Rowling kertoi, mitä hän ajattelee kohtaamastaan vastustuksesta

22.2.2023 22:54

Menestyksekkään Harry Potter -leffasarjan siivellä syntynyt Ihmeotukset-leffasarja oli vielä muutama vuosi sitten korkeiden odotusten kohde. Eddie Redmaynen tulkitseman Lisko Scamanderin seikkailujen piti jatkua ainakin viiden elokuvan verran. Viime kuussa Redmayne kuitenkin kertoi, ettei hän ole kuullut ns. elonmerkkejä sarjan neljännestä elokuvasta. Hiljaisuutta on jatkunut jo pitkään.

Ihmeotukset-elokuvasarja on saanut osansa sen ja Potter-tarinoiden taustalla olevan kirjailija J. K. Rowlingin transfobisiksi tulkituista ulostuloista. Rowling on mm. todennut, ettei hän vihaa transsukupuolisia, mutta milloin sukupuolen konsepti pyyhitään pois, monilta poistuu kyky keskustella elämästään merkityksellisesti. Tällainen kommentointi on saanut monet vaatimaan Rowlingin luomusten boikotoimista. Häntä syytetään perintönsä pilaamisesta. Rowlingille on esitetty myös tappouhkauksia.

Mitä kirjailija itse on mieltä saamastaan kritiikistä?

– Koskaan tarkoitukseni ei ollut saada ketään tolaltaan, Rowling toteaa.

Hän ajattelee myös tulleensa ymmärretyksi väärin, mutta:

– En pyöri ympäri kämppääni miettimässä perintöäni. On turhantärkeää, että alituiseen miettii sitä. Miten vain, kun olen kuollut, olen kuollut. Minä välitän nykyhetkestä. Välitän elävistä.

Lähteet: Variety, BBC, ET, Glamour

Kuva: Executive Office of the President of the United States