Ketkä ovat vuoden rikkaimmat edesmenneet tähdet?

30.12.2022 22:20

Talousmedia Forbes tapaa summata vuosittain, ketkä tai mitkä ovat olleet neljän viimeisen kvartaalin menestyjiä. Pian päättyvänä vuonna ainakin yksi joukko on kerännyt isomman läjän massia kuin viime kerralla. Tämän joukon rahavirta kasvoi nimittäin 72 % aiemmasta – eivätkä he ole edes keskuudessamme enää.

Vuoden menestyneimpien edesmenneiden tähtien listan kärjessä on kirjailija J. R. R. Tolkien, joka nukkui pois jo 1973, eli liki 30 vuotta ennen Taru sormusten herrasta -elokuvatrilogian ensimmäisen osan ensi-iltaa. Ykkössijaan Tolkienin siivitti kirjailijan töiden oikeudet omistavan Middle-Earth Enterprisesin myynti 500 milj. dollarista.

Listan kakkossijaa pitää paremmin urheilumaailmasta tuttu, mutta myös lyhytelokuvasta Dear Basketball Oscar-pakinnon kopannut Kobe Bryant. Vuonna 2020 traagisessa onnettomuudessa menehtynyttä Bryantia luettelossa seuraavat muusikko ja näyttelijä David Bowie (k. 2016) sekä kuningas itse, eli Elvis Presley (k. 1977).

Musiikki- ja elokuvaurastaan muistettava Presley sai vuoden aikana uutta huomiota Baz Luhrmannin ohjaaman elämäkertaelokuvan myötä. Austin Butlerin tähdittämän rainan kassamenestys on ollut ilahduttava (yksin Yhdysvalloissa 151 milj. dollaria), ja sille on povattu paikkaa mm. parhaan elokuvan Oscar-ehdokkaaksi. Presleyyn liittyviä tuotteita on samalla myyty kuin siimaa.

Lähteet: Forbes, IndieWire

Kuva: Warner Bros./ Taru sormusten herrasta: Sormuksen ritarit, 2001