James Earl Jones ja Val Kilmer palasivat rooleihinsa yli 30 vuoden takaa – tähän vaadittiin kyseenalaisia menetelmiä

1.6.2022 23:53

Disney+-palvelussa tarjolla oleva Star Wars -sarja Obi-Wan Kenobi ilahduttaa leffasarjan faneja mm. veteraanitähti James Earl Jonesin paluulla tummanpuhuvan Darth Vaderin rooliin. Samaan aikaan elokuvateattereissa pyörii nyt Top Gun: Maverick, jossa alkuperäisestä kasarirainasta muistettava Val Kilmer nähdään jälleen kerran Tom Cruisen rinnalla. Kummassakin tapauksessa on kuitenkin taustalla iso määrä työtä, joka ei yleisölle välttämättä paista läpi.

Nyt 91-vuotias James Earl Jones on kuulu syvästä äänestään, mutta ikä on luonnollisesti muuttanut myös sitä. Val Kilmer (62 v) puolestaan on kamppaillut pitkään ääniongelmien kanssa. Näyttelijä käytännössä menetti äänensä taistellessaan syöpää vastaan. Kilmerille tehtiin hengityksen turvaamiseen tarkoitettu trakeostomia vuonna 2014, mistä johtuen esim. näyttelijän elämästä kertovassa dokumentissa Val kertojana ei toimi Val Kilmer itse, vaan hänen poikansa Jack.

Obi-Wan Kenobi -sarjassa kuitenkin kuullaan hyvin entisen kaltaista James Earl Jonesia ja Top Gun: Maverickissa autenttisen kuuloista Val Kilmeriä. Tästä on kiittäminen teknologiaa. Ensin mainitussa apuna on ollut aiemmin The Mandalorian -sarjassakin käytetty Respeecher-ohjelma, joka on kehitetty äänen kloonaamiseen. Kilmerin ääni puolestaan on luotu uudelleen Sonantic-yhtiön teknologialla, jossa vanhaa äänimateriaalia käytetään pohjana uuden puheen syntesoimiselle.

Vaikka esim. Sonanticin teknologiasta on selvästi hyötyä puhekykynsä menettäneille, tekoälyn avulla tuotettu puheääni on kuitenkin herättänyt myös huolta. Teknologian kehityksen pelätään lopulta aiheuttavan tilanteita, joissa kuulija ei voi olla varma, kuka todellisuudessa sanoi ja mitä.

Lähteet: Collider, SlashFilm, EW

Kuva: LucasFilm/Disney/ Imperiumin vastaisku, 1980