Vuoden surkeimmista suorituksista palkinnot jakava taho haluaisi poistaa Hohdosta luovuttamansa palkinnon

24.2.2022 12:34

Näyttelijä Shelley Duvallin kohtalo on viime vuosina puhuttanut monia. Stephen Kingin kirjan pohjalta kuvattu Hohto on yksi hänen näkyvimpiä roolejaan, mutta sittemmin Duvall on vetäytynyt elokuva- ja tv-rooleista kokonaan. Vuonna 2016 näyttelijä nähtiin julkisuudessa radikaalisti muuttuneena, kun hän esiintyi Dr. Phil -ohjelmassa. Duvall paljasti kärsivänsä mielenterveydellisistä ongelmista.

Näyttelijän ongelmien juuren on arveltu juontavan Stanley Kubrickin ohjaaman Hohdon kuvauksiin. Kubrickin on raportoitu kohdelleen Duvallia häikäilemättömästi, jotta hän olisi saanut näyttelijästä kaiken irti. Yleisö ei suorilta käsin tykästynyt Hohtoon, eikä Duvallin roolityölle herunut suurta ymmärrystä. Myös vuoden surkeimmat suoritukset elokuva-alalla palkitseva Razzie-juhla rysäytti Duvallin näyttelijäntyön Hohdossa vuoden huonoimmaksi.

Nyt Razzien perustajat John J. B. Wilson ja Maureen Murphy ovat kertoneet, etteivät he olisi ”palkinneet ” Duvallia vuoden huonoimpana näyttelijättärenä, jos he olisivat tienneet, mitä Hohdon kulisseissa tapahtui.

– Tietäessämme taustatarinan ja sen, miten Stanley Kubrick toimi hänen kanssaan, ottaisin [palkinnon] takaisin. Haluamme sanoa: ”Jep, tämän ei ehkä olisi pitänyt olla ehdokkaana.” Kaikki me teemme virheitä. Se on inhimillistä, Murphy toteaa.

Lähde: IndieWire

Kuva: WB