Kuvaajan kuolemaan johtanut onnettomuus: Kymmenet tuhannet vastustavat aitojen aseiden käyttöä kuvauksissa

Lokakuun 21. päivä Alec Baldwinin (kuvassa) tähdittämän lännenelokuva Rustin kuvauspaikalla tapahtunut traaginen onnettomuus on yhä selvittelyn alla. Baldwin harjoitteli kuvauksia varten aseella, jonka hänelle luovuttanut kuvaustiimin jäsen oli väittänyt olevan vaaraton. Jostakin syystä aseessa oli kuitenkin oikea luoti, joka Baldwinin harjoitellessa osui elokuvan kuvaajana toimineeseen Halyna Hutchinsiin ja tämän takana olleeseen ohjaaja Joel Souzaan.

Hutchinsin hengen vaatinut onnettomuus saattaa poikia syytteet elokuvan apulaisohjaajalle ja asevastaavalle, joiden vastuualueeseen aseturvallisuudesta huolehtiminen kuului. Toisaalta myös Baldwin saattaa joutua syytteeseen, vaikka hän raportoidusti ei tiennyt aseen olleen ladattu. Leffan tuotannon halvaannuttanut tragedia on poikinut kansanliikkeen, joka vaatii oikeiden aseiden käytön lopettamista kuvauksissa lain voimalla.

Change.org-sivustolla julkaistuun vetoomukseen toivottiin alkuun 25 000 allekirjoitusta, mutta mm. näyttelijä Olivia Wilden levitettyä sosiaalisessa mediassa asiasta sanaa, on allekirjoitusten määrä paisunut jopa 104 500:n yli. Myös 200 kuvaajaa on allekirjoittanut vetoomuksen tästä aiheesta.

Samalla asialla on 28 vuotta sitten The Crow -elokuvan kuvauksissa kuolettavasti haavoittuneen näyttelijä Brandon Leen sisar Shannon, joka vaatii tuoreessa esseessään huolellisuutta aseiden käsittelyyn ja aitojen tuliaseiden vähentämistä kuvauspaikoilla. Fiktiivisen poliisisarja The Rookien kuvauksissa kaikki ampuma-aseet päätettiin jo korvata aidon näköisillä muovikuula-aseilla.

Lähteet: Variety, Deadline, IndieWire, LA Times

Kuva: Gage Skidmore

R. Isoviita 03.11.2021 klo 23:11

Voisiko Johnny Depp sittenkin palata Pirates of the Caribbean -leffoihin?

Huipputuottaja Bruckheimer valottaa tilannetta.

Neljäs Ihmeotukset-leffa ei ole näkyvissä: Ohjaaja lähti tekemään muuta

Dumbledoren salaisuudet ei ole kiinnostanut toivotusti.

Yksi iso hahmo puuttuu Top Gun -jatko-osasta – mutta miksi?

Näyttelijä itse on antanut yhden selityksen.

Robbie Williamsin elämästä kuvataan leffaa – tähti nähdään elokuvassa myös itse

Yli 75 miljoonaa levyä – niiden varrelta riittänee tarinaa.