Mm. Star Wars -rainoista tutun veteraaninäyttelijän väite: Disney ei enää kysy häntä töihin

30.9.2021 13:21

Elokuvaohjaaja ja näyttelijä Frank Oz on vuosikymmenten aikana esittänyt mm. Star Wars -leffojen mestari Yodaa ja useita Muppet-sarjan hahmoja, kuten Fozzieta ja Miss Piggyä. Veteraaniluokan tekijä ei kuitenkaan enää lainaa ääntään ainakaan jälkimmäisille.

Oz kertoo, ettei Disney halua häntä enää vanhoihin rooleihinsa, vaikka esim. Muppet-franchiseen tuotetaan edelleen uutta materiaalia. Suositun ohjelman oikeudet päätyivät Disneylle vuonna 2004, vuosien tarjouskilpailun jälkeen, hahmojen luojana tunnetun Jim Hensonin kuoltua.

– Tykkäisin tehdä jälleen Muppet-tuotantoa, mutta Disney ei tahdo minua, eikä Seesamtieltäkään ole kyselty minua kymmeneen vuoteen. He eivät tahdo minua, koska en noudata ohjeita, enkä tee sellaisia Muppet -ohjelmia, joihin he uskovat, Oz summaa.

Hän on jo aiemmin kritisoinut Disneyn Muppet-sarjaa. Viihdejätin ABC-kanavalle vuosina 2015 ja 2016 tehty Muppet-sarja loppui lyhyeen. Sen tyylilajina oli mokumentti, eli pseudodokumentti. Ozin mielestä sarjan heikko vastaanotto oli seurausta siitä, ettei Disneyllä pysytty uskollisina alkuperäisille hahmoille – ne nähtiin tekemässä asioita, jotka eivät sopineet niiden luonteille.

Lähteet: CinemaBlend, Independent

Kuva: Disney