Legendaarinen ohjaajamestari kuittailee toimittajan vastauksiin omaperäisellä tavalla

Hayao Miyazaki tunnetaan upeista anime-elokuvistaan. Luonnonläheisyyttä korostavat Henkien kätkemä, Prinsessa Mononoke ja Naapurini Totoro ihastuttavat yhä ympäri maailmaa. Henkien kätkemä on myös ollut yksi Miyazakin Studio Ghiblin suurimmista menestyksistä, mutta sen sijoitusta on hätyytellyt jo moni muukin elokuva.

Demon Slayer -animeleffasarjan uusin osa Mugen Train kiipesi kotimaassaan Japanissa alle kuukaudessa lipunmyyntituloihin (n. 20 miljardia jeniä), joiden perusteella sen saattoi katsoa lyövän Henkien kätkemän laudalta kassavirrassa. Miyazakia asiaan liittyen tavoitellut toimittaja kohtasi ohjaajamestarin keskellä rakasta harrastustaan. Keskustelu eteni näin:

Toimittaja: Demon Slayer lähestyy Henkien kätkemää lipunmyyntituloissa. Mitä ajattelette siitä?

Miyazaki: No, en usko sillä olevan mitään tekemistä kanssani. On parempi, jos ihmiset eivät huolehdi sellaisesta kuin lipunmyyntimenestys ja keskittyvät sen sijaan tekemään työympäristöstään harmonisemman. Asiat ovat hyvin niin kauan kuin työskentelet kovasti sen parissa, mitä teet.

Toimittaja: Oletteko nähnyt Demon Slayeriä?

Miyazaki: En ole. Katson harvakseltaan muita juttuja. En katso tv:tä, en elokuvia. Olen vanha mies, joka kerää roskia.

Toimittaja: Jotkut fanit ovat olleet häkeltyneitä siitä, ettei Henkien kätkemä ehkä pidä historiallista sijaansa ykkösenä.

Miyazaki: Sellainen seikka ei ole huolehtimisen arvoinen. Maailmassa on aina inflaatiota. Juuri nyt minun täytyy nostaa roska…

Toimittaja: Niin… olet parhaillaan tekemässä teosta nimeltä How Do You Live? Sujuuko kaikki hyvin?

Miyazaki: Teen sitä. Teen sitä eläkkeellä ollessani. Sinun pitäisi osoittaa kysymyksesi siitä Toho[-elokuvayhtiölle], koska minä en tiedä siitä mitään. Minun täytyy nyt jatkaa matkaa ja kerätä roskia.

Lähde: Japan Today

Kuva: Cinema Mondo/ Henkien kätkemä, 2001

R. Isoviita 30.03.2021 klo 14:50

Vahvistettu: Michael Keaton palaa Batmaniksi

Ikonisen roolin uusinta.

Seuraava Mad Max -sarjan leffa on edeltäjiään paljon massiivisempi

Ohjaaja ja käsikirjoittaja George Miller kertoi lisää jatko-osasta.

Aihetta iloon: Odotetun jatko-osan kuvaukset viimein päätökseen

Doctor Strangen paluu ottaa taas askeleen eteenpäin.

Spider-Man-pahiksen näyttelijä palaa rooliinsa lähes 20 vuoden jälkeen

Alfred Molina paljasti lisää tulevasta supersankariseikkailusta.

Stunt-naisen rooli toi hänelle elinikäisen porttikiellon

Borat 2:n kuulu temppu vaati isosti harjoittelua ja löi leiman tekijöihinsä.