Elokuvateatterijätti AMC suunnittelee yllätysvetoa kriisin keskellä

29.8.2020 21:12

Myös Suomen Finnkinon taustalla vaikuttava elokuvateatterijätti AMC on koronavirusepidemian aikana joutunut ahdinkoon. Kuten aiemmin kerroimme, AMC:n talous on kokenut valtavan kolauksen, koska se ei ole voinut pitää teattereitaan auki normaaliin tapaan.

Vaikka kansainvälisesti elokuvateattereita on voitu jälleen avata, Yhdysvalloissa tilanne on edelleen vaikea. Esim. yli 39,5 milj. asukkaan Kaliforniassa on nyt julkistettu uusi ohjeistus, kuinka alueella toimivien yritysten tulee edetä turvallisuuden takaamiseksi. Yli puolet koko alueesta on tartuntariskin vuoksi yhä erityistoimien alla, joten esim. elokuvanäytöksiä ei voida silloin järjestää sisätiloissa, eikä elokuvateattereita näin ollen avata.

Hankalassa tilanteessaan AMC on hakenut yllättäen lupaa ostaa omakseen lisää elokuvateatterikiinteistöjä. Ketju joutui myymään kiinteistöjään joitakin vuosia sitten, jotta se sai luvan ostaa kilpailijansa Carmiken 1,2 miljardin dollarin yrityskaupassa. Nyt AMC anoo siis oikeutta saada ostaa kertaalleen myymänsä omaisuutta takaisin.

Mikäli AMC:n pyyntö hyväksytään, tämä auttaisi yhtiötä ratkaisemaan yhden sille pandemian aiheuttamista ongelmista: Tautitilanteen aiheuttamien sulkujen vuoksi se ei ole kyennyt maksamaan elokuvateatteriensa vuokria normaalisti kiinteistöjen nykyisille omistajille, mutta sen ei tarvitsisi kamppailla vuokrista enää ollessaan jälleen itse kiinteistöjen omistajan asemassa.

Lähteet: Collider, THR

Kuva: Coolcaesar