Ikämiesluokan leffatuottaja haastoi Oscar-palkinnot jakavan akatemian oikeuteen

22.7.2020 14:01

75-vuotias Michael Shamberg on suurelle yleisölle ehkä tuntematon nimi, mutta hänen tuottamansa elokuvat kyllä tunnetaan. Miehen filmografiasta löytyvät mm. Oscar-ehdokkuuden napannut Erin Brockovich, Tarantino-western Django Unchained, keväällä uutta nostetta saanut Tartunta ja kasariklassikko Kala nimeltä Wanda. Shamberg on luonnollisesti myös Oscar-palkinnot jakavan Yhdysvaltain elokuva-akatemian jäsen, mutta varsin tyytymätön akatemian toimintaan.

Hän on suominut kovin sanoin akatemiaa siitä, ettei se ole hänen mielestään tarpeeksi aktiivisesti esillä sosiaalisessa mediassa. Ikämiesluokan tuottaja jopa haastoi akatemian maanantaina oikeuteen asian takia. Oman erikoisen mutkan tapaukseen tekee se, ettei Shamberg julkaise esim. Twitterissä itse mitään.

– Minulla ei ole mitään sanottavaa [siellä], mutta vilkuilen sitä 10 minuutin välein, hän toteaa.

Jo huhtikuussa Shamberg välitti julkisuuteen avoimen kirjeen, jossa hän moitti akatemian osaamattomuutta sosiaalisessa mediassa. Hän katsoi, että järjestön julkaisemat kuvat ovat liian vanhoja, julkaisukäytännöt jäykkiä ja julkaisuista puuttuu luovuus, joilla ihmiset saataisiin kiinnostumaan niistä. Hänen laskelmiensa mukaan akatemian sosiaalisessa mediassa saama kiinnostus on ollut laskemaan päin – samalla kun jokin nuori vaikuttaja saattaa saada julkaisulleen miljoonayleisön, akatemia pääsee tuskin 32 500 silmäparin rajan yli.

Elokuva-akatemian vastineen mukaan se on kuitenkin onnistunut sosiaalisen median tavoitteissaan ja Shambergin kohdalla kyse on vain näkemysristiriidasta. Anonyymien sisäpiiriläisten mukaan Shambergin oikeusjutussa on lopulta kyse kostosta. Hän oli halunnut tuottaa viime vuoden Oscar-gaalan televisioinnin, mutta tehtävä annettiin muille.

– Halusin tuottaa lähetyksen ehkä yhdeksän vuotta […], se työ on epäkiitollinen, eikä siitä saa kovin hyvää palkkiota. Halusin tehdä sen, koska se tarjoaa luovan haasteen, Shamberg kuittaa väitteen kostosta.

Lähde: THR

Kuva: AMPAS/YLE