Fantasiaklassikon jatko-osa taitaa sittenkin jäädä vain haaveeksi

4.5.2020 13:50

1980-luvun fantasiaklassikoihin kuuluva Labyrintti viehätti kaikenkarvaisilla hahmoillaan, nuoren Jennifer Connellyn läsnäololla ja David Bowien lauluilla. Leffan persoonallisiin maisemiiin oli tarkoitus palata myös uudelleen, sillä muutama vuosi sitten sen nukkehahmoista vastanneen Jim Henson Co.:n kerrottiin työskentelevän Labyrintin jatko-osan parissa.

Tiedot jatko-osan vaiheista ovat olleet vaihtelevia, mutta vuonna 2018 elokuvan käsikirjoituksen kerrottiin olevan valmiina ja ohjaajaksi valittu Fede Alvarez valmistautui tehtäviinsä. Nyt kuitenkin vaikuttaa vahvasti siltä, ettei paluuta Labyrinttiin todellakaan tule. Elokuva vaikuttaa juuttuneen tuotantohelvettiin, sillä Alvarez päätti jättää projektin, eikä hänelle ole nimetty korvaajaa. Näin Alvarez toteaa lähdöstään:

– On niin hankalaa päättää, mikä on aikasi arvoista. Ja mikä on yleisön kiinnostuksen arvoista. Yhdessä vaiheessa aion tehdä Labyrintin, mutta siirryin siitä sivuun. Minusta vain tuntui… Kun ihmisillä on tietty ennakkokäsitys siitä, millaista jonkin pitäisi olla, on todella vaikea onnistua – yllättämään heidät. He vain odottavat samaa juttua uudestaan. Joten minä päätin, etten halunnut tehdä ohjaajana sitä, minkä ihmiset tunsivat ennalta, tai kuvittelivat, miltä sen pitäisi näyttää valkokankaalla. Labyrintti olisi ollut leffa, jonka ihmiset olisivat arvostelleet siten, ja niinpä päätin olla tekemättä sitä.

Lähteet: ScreenRant, CinemaBlend

Kuva: Lucasfilm/TriStar Pictures/ The Jim Henson Co./ Laybyrintti, 1986