Avatarin jatkosta konseptitaidetta julki

8.1.2020 13:28

Tieteisseikkailu Avatarin ensimmäistä jatko-osaa joudutaan odottamaan vielä lähes pari vuotta: Sen julkaisua siirrettiin tämän vuoden lopulta vuoden 2021 joulukuulle. Mutta leffasta on kuitenkin tuotu julkisuuteen jo lupaavan näköistä konseptitaidetta.

Comingsoon.netin sivuilta nähtävissä olevissa kuvissa toistuvat leffasarjan aloitusosasta tutut väripaletti ja tyyli, mutta mukana on aivan uusia maisemia. Konseptitaide vaikuttaa välittävän paratiisisaaren eksoottista ja rentouttavaa tunnelmaa.

Kuvat eivät paljasta jatko-osien juonenkulusta oikeastaan mitään, mutta käsikirjoittaja-ohjaaja James Cameronin puheiden mukaan lepolomalle ei näiden turkoosien vesien ääreen olla menossa. Stephen Langin näyttelemä eversti Quaritch nimittäin palaa pahantekoon luontoa rakastavan navi-kansan kauniille Pandoralle.

Konseptitaiteen lisäksi leffasarjaan liittyen on julkaistu muuta nähtävää. James Cameron tiimeineen on tehnyt yhteistyösopimuksen Mercedes-Benzin valmistajan kanssa. Sen hedelmänä on syntynyt VISION AVTR (Advanced Vehicle Transformation), minkä on tarkoitus kuvata tulevaisuuden liikkumistapaa ja esitellä autonvalmistajan suunnitelmia hiilineutraalien autojen tuotannosta. Las Vegasissa viikon alusta esitelty huippuluokan sähköajoneuvo on tyyliltään hyvin Avatar-henkinen (katso kuvat THR:n sivuilla). Sen sisustuksessa esim. on käytetty vain orgaanisia tai vegaanisia materiaaleja.

Avatar-brändin johdossa toimiva Kathy Franklin täsmentää kuitenkin yhtä asiaa:

– Se ei ole tuotesijoittelua. Tämä konseptiauto ei näy jatko-osassa – kyseessä on luova yhteistyö ja innoitus, ei vain ensimmäisen Avatar-elokuvan pohjalta, vaan teemojen pohjalta, joita jatko-osissa käydään läpi. Me tunnemme, että Avatar on hyvin esillä ja että kumppanuus antaa mahdollisuuden tavoittaa uusia yleisöjä.

Lähteet: Comingsoon.net, THR

Kuva: 20th Century Fox/Avatar, 2009