Oscarit: Palkintorohmuksi epäilty La La Land sai voiton kuudessa kategoriassa

27.2.2017 07:09

Talk show’staan tutun Jimmy Kimmelin rennosti juontamaa 89. Oscar-gaalaa epäiltiin jo ennakkoon poliittiseksi, eikä ilmeisesti suotta; esim. gaalaa edeltäneistä tavanomaisista juhlista United Talent Agencyn tapahtuma muotoutui aiemmista vuosista poiketen presidentti Trumpin vastaiseksi kokoontumiseksi, jossa useat julkisuuden henkilöt Jodie Fosterista Michael J. Foxiin nousivat puhujankorokkeelle kertomaan mielipiteensä. Moni tähti saapui itse gaalaan sininen nauha pukunsa rintamukseen kiinnitettynä, merkkinä tuesta ACLUlle eli American Civil Liberties Unionille, joka on tehnyt töitä maahanmuuttajien hyväksi. Jimmy Kimmel puolestaan esitti heti juontonsa aluksi presidentti Trumpin puheisiin viitaten, että kansaa jakamalla ei maasta suurta tehdä, vaan se tapahtuisi yrittämällä löytää yhteinen sävel vastapuolen kanssa.

Gaalan muisteluosuuden arveltiin niin ikään paisuvan, sillä viime vuonna menehtyi suuri joukko rakastettuja tähtiä. Monia tunnettuja kasvoja oli jätetty In Memoriam -osuudesta pois, ja vaikka tekniikka nykyään sallisikin videon editoinnin nopealla aikataululla, vain päivää ennen tilaisuutta äkillisesti kuollut näyttelijä Bill Paxton (Twister) ei myöskään saanut kuvasarjassa mainintaa. Osuuden alkujuonnon tehnyt Jennifer Aniston mainitsi Paxtonin kuitenkin puheessaan.

Itse palkintojen osalta yllätyksiä tuli heti tilaisuuden alkuun pariinkin otteeseen: muuten kriitikoilta negatiivista kritiikkiä saanut Suicide Squad palkittiin maskeerauksesta ja Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -puvustaja Colleen Atwood häkeltyi Oscaristaan niin paljon, että tunnusti lavalla olleensa täysin valmistautumaton palkinnon saamiseen. Neljännen Oscarinsa pokannut Atwood otti tilanteen silti nopeasti haltuun. Ennakkoon palkintorohmuksi arveltu musikaali La La Land voitti lopulta 14 ehdokkuuskategoriastaan kuusi, mukaan lukien parhaan ohjauksen palkinto Damien Chazellelle, joka on 32-vuotiaana nuorin kyseisen palkinnon saajista koskaan. La La Landille ehdittiin myös julistaa parhaan elokuvan palkinto tilaisuuden päätteeksi, mutta todellisuudessa nimikirjekuoret olivat menneet sekaisin. Voittajaelokuvaksi korjattiin nopeasti Moonlight.

Palkinnot jaettiin tällä kertaa seuraavasti:

Paras ohjaus: Damien Chazelle/ La La Land

Paras elokuva: Moonlight

Paras miespääosa: Casey Affleck/ Manchester by the Sea

Paras naispääosa: Emma Stone/ La La Land

Paras miessivuosa: Mahershala Ali/ Moonlight

Paras naissivuosa: Viola Davis/ Fences

Paras dokumenttielokuva: O.J.: Made in America (ohj. Ezra Edelman)

Paras ulkomainen elokuva: Forushande/The Salesman (ohj. Asghar Farhadi)

Paras animaatio: Zootropolis – eläinten kaupunki (Byron Howard, Rich Moore & Jared Bush)

Paras alkuperäiskäsikirjoitus: Kenneth Lonergan/ Manchester by the Sea

Paras käsikirjoitusadaptaatio: Barry Jenkins & Tarell Avin McCraney/ Moonlight

Paras musiikki: Justin Hurwitz/ La La Land

Paras laulu: Justin Hurwitz, Benj Pasek, Justin Paul – ”City of Stars”/ La La Land

Paras kuvaus: Linus Sandgren/ La La Land

Paras leikkaus: John Gilbert/ Hacksaw Ridge – aseeton sotilas

Paras puvustus: Colleen Atwood/ Ihmeotukset ja niiden olinpaikat

Kaikki voittajat Oscarien virallisella kotisivulla.

Edit. klo 7.14: Parhaan elokuvan voittajaksi julistettiin erheellisesti ensin La La Land, mutta Warren Beattyn ja Faye Dunawayn haltuun annettu voittajan nimen sisältänyt kirjekuori olikin parhaan naispääosan palkintoa varten varattu kuori (Emma Stone/ La La Land). Voittajaksi korjattiin nopeasti Moonlight sekaannuksen jälkeen.

Lähteet: Oscars.com, CNN, ABC, Vogue

Kuva: Kuva: La La Land/Dale Robinette/Nordisk Film