Shrek -leffasarja ei loppunutkaan vielä

15.6.2016 15:59

Satumaisen metsän vihreä ja hyväsydäminen hirviö Shrek nähtiin valkokankailla omassa elokuvassaan viimeksi vuonna 2010. Shrek ja ikuinen onni -animaatioelokuva näytti tuolloin toimivan kuin päätöksenä jo kolme muuta kokoillan Shrek-elokuvaa käsittäneelle sarjalle. Nyt Shrek on kuitenkin jälleen tekemässä paluuta.

Shrek-leffoista vastanneen Dreamworks-animaatioyhtiön ostanut mediayritys NBC Universal suunnittelee tuovansa Shrekin takaisin ei vain yhdessä, vaan mahdollisesti useammassa elokuvassa. Vihreää jättiä ns. elvyttämään on palkattu tuottaja Chris Meledandri, jonka aiemmasta filmografiasta löytyvät mm. pääsiäispupuleffa Hop ja Itse ilkimys -elokuvat. Tässä vaiheessa ei ole paljastettu, ketkä kaikki muut ovat mukana, mutta Shrek-elokuvien alkuperäisäänet Mike Myersistä Antonio Banderakseen luultavasti halutaan kuitenkin tuttuihin äänirooleihinsa, kunhan suunnitelmat etenevät niin pitkälle.

Klassikkosaduista hauskalla tavalla ammentaneen Shrek-leffasarjan elvyttämisen lisäksi NBC Universal haluaa lisätä elokuvan hahmojen näkyvyyttä teemapuistoissaan ja oheistuotevalikoimassaan. Shrek ole kuitenkaan ainut vanha tuttu animaatiohahmo, jonka paluu on odotettavissa. Ranskan Annecy-animaatiofestivaaleilla julkistettiin hiljattain uutta materiaalia Blue Sky Studiosin Ice Age -leffasarjan seuraavasta osasta nimeltään Ice Age: Törmäyskurssilla, jossa sarjan edellisistä osista tutulla oravalla on entistä suurempi rooli. Uusi Ice Age aloittaa teatterikierroksensa Suomessa heinäkuussa, Shrekin aikataulu on vielä avoin.

Lähteet: THR, Guardian, Variety

Kuva: Dreamworks