Tee itse Oscar-voittaja

16.1.2014 12:31

Elokuva- ja tv-alan vuotuinen palkintojuhlallisuuksien suma on jälleen käynnissä – Golden Globet on jo jaettu, kuten aiemmin tällä viikolla kerroimme, ja niitä seuraavat mm. kotimainen Kultainen Venla (MTV3:lla huomenna eli 17.1.), viime vuoden huonoimpien Razzie-palkintoseremonia (1.3.) ja tietenkin Oscar-gaala (su 2.3.). Viihdealan lukuisat palkintotilaisuudet ovat joidenkin arvostelijoiden mukaan kokeneet inflaation, mutta tästä huolimatta Oscarien asema ei juuri ole horjunut. Tänä vuonna Oscarien teemaksi on valittu jämerän kuuloinen Elokuvien sankarit, jonka henkeen sopivasti TIME-lehti julkaisi sivuillaan Tee-Se-Itse-voittajageneraattorin.

TIMEn generaattorin sisälle on pakattu Internet Movie Databasen avainsanalistat kaikista 233 elokuvasta, jotka ovat olleet ehdolla Oscar-palkinnolle vuodesta 1970 lähtien. Näistä sanoista ohjelma tekaisee pikavauhtia uusia elokuva-aiheita, jotka myötäilevät aiempia menestysreseptejä hahmoehdotelmineen kohtalaisen hyvin. Koska alan arvostetuimpiin kuuluvaa palkintoa ei ole vielä yhdellekään suomalaiselokuvalle annettu, eikä juuri 90 vuotta täyttänyt ohjaajalegendamme Matti Kassilakaan ole kovin hellin sanoin nykyisiä käsikirjoituksia ruotinut, tässä muutama generaattoriavusteinen luonnos nostamaan paikallisen elokuvataiteen tasoa:

1. Avioliitto, matematiikka ja uskottomuus riipivät syvästi erään pariskunnan – tohtorin ja opettajan – elämää Neuvostoliitossa.
Leffan ohjaa seestynyt Renny Harlin, joka on luonut itsensä uudelleen vuosikausia kestäneen kaupallisen ja taiteellisen alamäen jälkeen. Osittain venäläisenä yhteistuotantona toteutettava projekti hyödyntää Helsingin katukuvaa mm. Don Siegelin Puhelimen ja Warren Beattyn Punaisten hengessä. Elokuvan pääosissa riutuvat markkina-arvoltaan edelleen oiva ja viidenkympin villityksessään riskialttiistakin projekteista innostuva George Clooney (viettelijä), kaikkensa antava Pihla Viitala (opettaja) sekä vaihteeksi kieslowskilaista tragikoomisuutta tavoitteleva Ville Haapasalo (tohtori).

2. Vapaus, horjuva mielenterveys ja ystävyys kuljettavat afroamerikkalaista sadistia 1960-luvun New Yorkissa.
Suomen Marsalkka -elokuvan taustalta löytyvä Erkko Lyytinen yrittää jälleen kerran ylittää itsensä ja kaikki muut. Säästösyistä rainan New Yorkina toimii kenialainen pikkukylä ja pääosassa nähdään Telly Savalas Otieno. Mutta: ruokapalkalla sovitut 1300 avustajaa jättävät tulematta kuvauspaikalle, unikohtaukseen hankitut vuohet karkaavat ja Otieno hukkuu metodinäyttelemisen syövereihin, jolloin rahoittajana toimiva YLE hyllyttää projektin. Lopulta kehutun Pölynimurikauppiaat-dokkarin tekijä John Webster luo kaikesta tästä muikean dokumenttielokuvan, joka saa runsaasti ymmärrystä mm. kaikilta kansainvälisiä tuotanto-ongelmia ratkoneilta amerikkalaiskollegoilta.

3. Sotavangiksi joutunut amerikanjuutalainen kenraali kohtaa sadismia, ulkopuolisuutta ja armeijaelämää toisen maailmansodan Saksassa.
Timo ”Iron Sky” Vuorensola on onnekkaan sattuman ansiosta saanut Wreck a Movie -sivustosta kiinnostuneen ohjaajalegenda Woody Allenin mentorikseen. Kokemus on molemmin puolin vapauttava – Vuorensola saa Allenilta jazziin verrattavia elokuvallisia vaikutteita ja Allen puolestaan tavoittaa viimein itse pääosassa ne ulottuvuudet, joista Diane Keaton tuli kuuluisaksi aikoinaan Annie Hallissa. Kulttikasvo Udo Kierille on varattu tälläkin erää naseva sivuosa. Elokuva valmistuu aikanaan joukkorahoituksella ja sen tarinaan sisältyvää pakomatkaa kuvataan kesäisessä Lapissa kovimman hyttyskauden keskellä.

4. Väkivalta, joukkoväkivalta ja eksistentialismi koituvat eräässä lähiössä poliittisen vangin, palkkamurhaajan ja tiedonantajan kohtaloksi.
Aleksis Kivi– ja Kalevala-ohjaaja Jari Halosen tuleva mestariteos ammentaa hänen turkkalaisesta menneisyydestään ravistavalla tavalla. Jorma Tommila näyttelee ristiinpukeutuvaa palkkamurhaajaa, jolle yhteiskunta ei anna armoa. Poliittisen vangin osaan kidnapataan korkea-arvoinen poliitikko, joka ei pitänyt tämän elokuvan rahoittamista järkevänä. Halonen toimii itse messiaanisena tiedonantajana ja lunnasvaatimusten esittäjänä. Elokuva kuvataan Tampereella ja sen brutaaleissa kamppailukohtauksissa nähdään aitoja itsenäisyyspäivän mielenosoituksessa käytettyjä kiekkomailoja.

5. Idealismi, myötätunto ja melankolia kuljettavat traagisen sankarin ja tuomitun miehen elämää.
Aki Kaurismäki ohjaa, Sakari Kuosmanen näyttelee pääosaa. Sivuosissa nähdään mm. ohjaaja Jim Jarmusch (tupakkaa ostava turisti), Kati Outinen (grillimyyjä), Elina Salo (häikäilemätön ihmiskauppias) ja ohjaajan koira (laivakoira Hermes). Elokuvaa kuvataan Suomessa, Ranskassa ja Välimeren saaristossa 70 mm:n filmille.

Luo oma Oscar-voittajasi täällä.

Kuva: BenSherman