Jumitusta tuotantoportaassa

6.12.2012 17:05

Jos vuotuisten Linnan juhlien tanssahtelu näyttää soutamiseta ja huopaamiselta, sellaiselta on alkanut vaikuttaa myös Ghostbusters 3 -elokuvan synnyttäminen. Aikanaan hitiksi nousseen Haamujengi-franchisen keskeisimpiin vaikuttajiin kuuluva näyttelijä-kirjoittaja Dan Aykroyd on kertonut Esquiren haastattelussa elokuvasarjan jatkumisesta:
– Olen ollut tekemässä käsikirjoitusluonnoksia kolmen viime vuoden aikana, kuten myös Ivan [Reitman], ja nyt meillä on tarina ja versio, jonka kaikki yksimielisesti haluaisivat kuvata. […] Elokuva-alan luonteen jatkuvan muutoksellisuuden takia haluan sanoa, että toivottavasti, jossakin vaiheessa, se muuttuu joksikin, jota alalla kutsutaan ”tuotannoksi nr. XP39789.”

Aiemmin syksyllä Deadline.com uumoili kolmannen Haamujengi-rainan olevan Sonyn tuotantosuunnitelmissa jo kesällä 2013, sillä ohjaaja Ivan Reitmanin työkalenterin muutokset viittasivat siihen suuntaan. Studio kuitenkin lykkäsi projektia, eikä ole vahvistanut sitä myöhempäänkään ajankohtaan joko taloudellisista syistä, näyttelijä Bill Murrayn pois jäämisen vuoksi tai näistä ja useista muista syistä. Aykroyd on nyt kuitenkin ilmoittanut kantansa jatkosta painokkaasti:
– Minä, kuten Ivankin aiomme jatkaa eteenpäin. Emme voi odottaa ikuisesti. […] Nyt on aika istua alas ja tehdä tämä elokuva, tai te [tuotantoyhtiössä] hukkaatte tärkeimpänne, ettekä te pysty tekemään elokuvaa ilman meitä, sillä oikeudet ovat meillä.

Bill Murray, jota voidaan pitää ensimmäisen kahden Haamujengi-elokuvan suosituimpana kasvona, on useaan otteeseen kieltäytynyt uusimasta rooliaan tohtori Venkmanina. Viime keväänä reportteri Pat Tomasulolle antamassaan lausunnossa Murray silti totesi Haamujengi 3:n olevan mahdollinen elokuvaprojekti. Pitkään kaavaillun ja toivotun elokuvan käsikirjoitus on se seikka, johon tuotannon on kerrottu kompastuneen monesti aiemmin. Uusinta käsikirjoitusversiota ovat työstäneet myös amerikkalaisen Konttori-sarjan käsikirjoittajat Gene Stupnitsky ja Lee Eisenberg, mutta myös Men in Black III:a ja Tropic Thunderia kirjoittajanut Etan Cohen.

Kuva: Sony Pictures