Musiikki ja ahdistava tunnelma luovat mainiosti pelon ilmapiiriä.

1.4.2005 17:42

Alkuperäinen nimi:Halloween
Valmistusvuosi:1978

Halloween oli aikoinaan pienen budjetin leffa ja tämä on myös John Carpenterin varhaistuotantoa. Näistä seikoista huolimatta Halloweenista kehittyi yksi kauhugenren merkkiteoksista. Tämä leffa sai seurakseen lukuisia jatko-osia. Halloween sai myös lukuisia jäljittelijöittä muun muassa Perjantai 13. päivä ja Painajainen Elm Streetillä.

Eräässä pikkukylässä tapahtuu tragedia vuonna 1963. Tuolloin 6-vuotias Michael Myers nirhii isolla keittiöveitsellä isosiskonsa. Mike joutuu mielisairaalaan. 15 vuotta myöhemmin hän pakenee mielisairaalasta ja palaa kotikyläänsä. Teurastus voi alkaa.

Halloween oli ilmestyessään kovan luokan kauhua. Ja se pelottaa vieläkin, vaikka ikää on jo lähes 30 vuotta. Elokuvassa ei läträillä verellä kovin paljon ja ruumiiden määräkin on laskettavissa yhden käden sormilla. Elokuvan pelon luokin sen tunnelma. Jo musiikki nostaa kylmät väreet. Myös Myers on varsin outo ilmestys. Heppu itsessään ei ole kovin pelottava, mutta pelottavaa on se, että hän ilmestyy ja katoilee paikasta toiseen. Hän ei myöskään puhu mitään, joka luo omaa ahdistavuuttaan. Itse asiassa Myers ei tainnut lausua ainuttakaan repliikkiä koko leffan aikana. Näyttelijätkin tekevät todella hyvää työtä. Jamie Lee Curtisillä vähän tökkii, mutta se on ymmärrettävää, onhan tämä hänen ensimmäinen elokuvansa. Aikakaan ei pahemmin ole pääsyt puremaan elokuvaa.

Arvosteltu: 01.04.2005