Tom Hanks älähti kyseenalaisesta markkinointitempauksesta

4.10.2023 15:52
Sony/A Man Called Otto, 2022

Näyttelijä Tom Hanks tunnetaan lupsakkana miehenä, mutta rajansa on myös hänellä. Mm. useammassa Robert Zemeckisin elokuvassa näytellyt ja tietokoneanimaation kanssa tutuksi tullut Hanks on ottanut näkyvästi kantaa mainoskampanjaan, jossa käytetään hänen olemustaan. Hän varoitti fanikuntaansa sosiaalisessa mediassa vilpillisestä mainoksesta.

Kyseessä on markkinointitempaus, jossa digitaalisesti luotu ja nuorekkaammasta ulkonäöstään huolimatta hyvin Hanksin oloinen hahmo mainostaa hammaslääkäripalvelua. Hanksin mukaan häneltä ei ole kysytty lupaa digitaalisesti luodun näköisversion käyttämiseen tuossa yhteydessä. Näyttelijä on luonnollisesi harmistunut asiasta.

– Minulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä, hän kuittaa.

Hanks on myös aiemmin puhunut tekoälyn avulla luotuun materiaaliin liittyvistä epäkohdista, jotka ovat yhä pöydällä Yhdysvaltojen näyttelijäliitto SAG-AFTRA:n työtaisteluun liittyen. Hanks yhtyy lakiasiantuntijoiden näkemykseen siitä, että kenenkään kasvoja tai ääntä ei saisi käyttää luvatta vaikkapa juuri tuotteen tai palvelun markkinoinnissa. Toisaalta hän katsoo, että aitoa ihmistä voi olla lopulta vaikea tunnistaa:

– Voisin jäädä linja-auton alle huomenna ja siinä se, mutta esiintyminen jatkuisi ja jatkuisi. Ja ilman tietoa siitä, että [esiintymiseni] tapahtuu tekoälyn avulla tai deepfakena, mikään ei paljasta teille sitä, etten ole itse siinä mukana.

Lähde: The Guardian

Toim. R. Isoviita